Markus123 0 Postad 1 Juni , 2009 Hejsan alla Har mina planer på att köpa en begagnad askeladden 475 freestyle men tänkte kolla om någon har nån erfarenhet av just den båten? Tänkte ha den som bad båt, 4-5 personer men även till att åka vattenskidor nån gång ibland! På den båten jag kollar på så sitter det en 60 hk 2 takt (mercury) från 2001... Tror även att 60 hk är max gränsen, men undrar ändå om det räcker? Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus123 0 Postad 2 Juni , 2009 Värt att säga också är att det står mellan den båten och en ryds 510 gts, har lite svårt o bestämma mig, känns kanske just nu som om askeladden freestyle 475 är något liten? har ni någon erfarenhet av någon av de båtarna så kommentera gärna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furenius 0 Postad 2 Juni , 2009 Tycker du att 475:an är liten så kan du köpa min 505 freestyle istället. Den är 5,15 lång och har en 2-takts 75 HK Mercury. Den gör 30 knop och får ta 7 pers. Special price for you my Friend! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Juni , 2009 5 pers i en såpass liten båt kommer att fungera men skall du ofta åka så många så är frågan om du inte bör kika på snäppet större båt. 60 hk lär ju räcka fint, men som sagt med 5 pers lär det gå lite trögt upp i planing. Sen om du skall ha med andra prylar i båten så... en 4,7 metersbåt klarar ju inte hur mycket som helst. Har lite tester på båten om du är intresserad. Vet att den kan upplevas aningens rank i sidled och p g av storleken kan den bli lite känslig för viktfördelningen både i längs och sidled. Vet ej vilken årsmodell du funderar på. Båten har fått fin kritik i tester. Merc 60 hk 2-takt är en beprövad motor, om det är en 2-takt med förgasare du vill ha. Bra klipp i den. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus123 0 Postad 2 Juni , 2009 Hej o tack för svaren! Jag kollar på en från år 2001, 2 takt med förgasare! Ja, har du tester på den så får du gärna skicka det, är intresserad av att läsa mer Tack / Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus123 0 Postad 2 Juni , 2009 Furenius, ja det kanske är intressant? Vad är det för årsmodell på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furenius 0 Postad 2 Juni , 2009 Motor och båt är från -00. Nya dynor, anakre, förtöjningslinor samt en 30 kärra får du med. Styrwiren är utbytt förra året. Är du intresserad så kan du maila på: jocke.furenius@infotiv.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus123 0 Postad 7 Juni , 2009 För er som undrar så blev det en askeladden 475 freestyle-2001, var ute o körde den igår och den går hur bra som helst Däremot så funderar jag på att lägga ny bottenmålning, och har sett att det finns massa olika varianter? någon som vet vad man ska ha? Ska åka i vänern med den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juni , 2009 Hej, Grattis till båten. Hoppas du får många sköna båtturer på Vänern i sommar och i framtiden. I Vänern behöver du ingen bottenmålning. Har haft båt där i en del år och det behövs inte. Men du kanske vill bättra på befintlig bottenmålning? Kanske bästa att slipa bort den gamla (finns stripper, paint remover t ex Hempel har en som löser upp den gamla) och sen målar du med hård bottenfärg som tål farter över 30 knop som väl din båt bör komma upp i. Kolla lite på t ex Internationals hemsida och Hempels hemsida. Men man bör slipa ner/bort den gamla bottenfärgen och sen lägga på en grundfärg så den efterföljande bottenfärgen får fäste. Om man är ambitiös så kan man allra först epoxybehandla botten innan grundfärg och bottenfärg. Eftersom du inte behöver bottenfärg i Vänern kan du prova att helt enkelt ta bort bottenfärgen helt med paint stripper, har du tur har inte förre ägaren slipat i gelcoaten och då kan du kanske återställa botten till ren gelcoat som båten hade när den var ny. /Bo Senast ändrad av bossee | 07 juni 2009 | 11:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furenius 0 Postad 7 Juni , 2009 Grattis till köpet! Hoppas att du får lika trevligt med din som vi har haft med vår Askeladden. Vad det gäller bottenfärg vet jag inte vad jag skall rekomendera, då det finns lite andra krav på bottenfärg här på Västkusten. Hör med nån marina i din närhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser