Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
hawaii-industries

Varningssytem Mercruiser 5,7 / Bränslepump

Rekommendera Poster

I höstas när jag tog upp båten så fungerade allt perfekt, jag konserverade motorn, skrapade av havstulpanerna och drog på presenningen och sa god natt. Nu när jag startade upp henne så går bara motorn 20-30 sekunder sedan så dör den. Vatten i soppan tänkte jag.. Bytte bränslefilter/vattenavskiljare och körde från en petflaska med bensin men samma sak. Monterade loss bränslepumpen och provade att den fungerade, helt ok. Kollade sedan att bränsle kom fram till förgasaren, ok. Rengjorde filtret i förgasaren, ok. Öppnade förgasaren och tömde den på bensin och rengjorde munstyckena, fortfarande så gick motorn bara 20-30 sek. Mätte sedan spänningen till bränslepumpen, det är nu det blir spännande--när jag vrider tändningen ett hack så kommer det inte någon spänning till bränslepumpen men vrider jag ett hack till (startmotorn går) så kommer det ca 10 V till pumpen, provade även att koppla loss ledningen till pumpen och det sprutade massor av bensin men motorn går fortfarande bara 20-30 sek efter att jag kopplat tillbaka allting. Sen kom jag på att koppla bränslepumpen till ett externt 12 V batteri så att den går hela tiden och då fungerar motorn perfekt. Slutsatsen är att om jag matar bränslepumpen med en extern strömkälla så fungerar motorn perfekt. Nu till det kluriga, enligt en båt mek kille så är det ett varningssystem som gör så att spänningen till bränslepumpen stängs av för att skydda motorn om något är fel. Vad kan vara fel som gör att spänningen stängs av efter vintervilan? Oljetryck, vattentemp, oljenivån i drevet verkar vara i sin ordning. När jag kör med bränslepumpen kopplad till extern strömkälla så går den upp i temp rätt och tuffar på och alla mätare är ok. Kan det vara ett jordfel efter kondens mm som orsakar detta? Har även provat att ta en pluggad kontakt som ger 12 v när man vrider tändningen ett hack så att bränslepumpen startar men samma sak inträffar, motorn går bara 20-30 sek. Kort och gott så verkar inte pumpen fungera med det interna elsystemet. En liten detalj som alltid har varit ett frågetecken sedan jag köpte båten, när jag vrider tändningsnycken ett hack så piper det hela tiden, har aldrig varit ett problem med motorn eller något annat men ska inte pipet sluta efter ett tag-- det är ett monotont pip som låter så länge man har tändningen i det läget. Fråga 1, ska bränslepumpen gå när man har vridit tändningsnyckeln ett hack eller ska den gå när man kör startmotorn? Fråga 2, vad betyder det långa monotona pipet när man har tändningen i hack ett? Fråga tre, vad är det för varningssystem som gör att spänningen till bränslepumpen slår ifrån? Fråga fyra, vad i hela fridens namn beror detta på?

 

Rädda min sommar

 

Fakta:

 

Mercruiser 5,7 liter 250 hk

Alpha drev gen II

Årsmodell 1999

Förgasare: Mercarb 2 bbl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... tror detta e ganska lättlöst, det sitter en kontakt som ska stänga av kretsen till bränslepumpen om du tappar oljetryck, antingen har den hängt sig eller så har du inget oljetrck... 

mao, inget tryck=kontakt bruten, dock så går startmotorn förbi detta just under startögonblicket. när du släpper nyckeln, tar kontakten över den funktionen. om den har hängt sig, så kommer din motor att bete sig just så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm.. mäta?  kolla oljetryck, dra av sladdarna, tror det var lila kablar, men jag kan ha fel. koppla ihop kablarna med ett gem eller nått, starta motorn, om den går ok, byt kontakt. finns på hansen racing,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

bränslepumpen matas elektriskt från två olika håll, dels från startmotorläget i tändningslåset (obs, inte tändningsläget) och dels via en slutande oljetryckskontakt som sitter på babordsidan ganska långt bak på motorn. Du har glapp i anslutningen till den kontakten, eller så har den oljetryckskontakten gett upp. Troligen så fixar du det med en ny kabelsko på ett par minuter.

Anledningen till den konstruktionen är att inte pumpen ska gå när motorn inte går för att riskera att fylla motorrummet med bensin om t ex en bränsleslang går sönder, eller en förgasare är otät.

Pipet du hör med tändningen på är normalt och beror på att motorn inte har oljetryck. När motorn startar så tystnar pipet efter ett par sekunder när oljetrycket är OK.

Lycka till!
Hälsar

Patrik



Senast ändrad av Patrik_ | 02 juni 2009 | 10:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat nu, det är kontakten som pajat, motorn spinner som en katt när jag kopplat förbi den. Nu är båten sjösatt och jag väntar på delar. Stor tack till er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har exakt samma problem som du skulle du vilja förklara hur du löste det!

lite mer exakt o vad du köpte?

Rädda min hörsel!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs Patriks var härunder. Jag har haft samma fel själv. Det är oljetryckskontakten. Prova att koppla ihop de lila kablarna så fungerar det. Sen är det bara att köpa en ny kontakt, kostar några hundralappar.

 



Senast ändrad av Yanne | 01 juli 2009 | 11:11



Senast ändrad av Yanne | 01 juli 2009 | 11:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statusen är fortfarande ihopkopplade kontakter eftersom delen som jag beställde från hansen marine var fel, den kontakten hade tre poler och det ska vara två poler och nu söker jag med ljus och lykta efter rätt kontakt. Är det någon som vet exakt vart jag ska vända mig och kanske ett artikelnummer? Hur som helst så sitter kontakten på babords sida, nästan längst bak mot aktern samt ganska långt ner på motorn och kontakten har två lila kablar kopplade till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel lösning för att testa, ta ett gem och stick in i kabelskorna mellan dom lila kontakterna.

Lite proffsigare lösning, köp kabelskor tång och en bit kabel och gör en snygg provisorisk lösning som håller tills du fått tag i rätt del.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du uppger motornumret så ska det inte vara några problem att få rätt kontakt. Jag köpte min på Marinshopen i Älvsjö för drygt 400kr om jag inte minns fel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den du fick från hansen funkar utmärkt, du ansluter bara 2 kablar ett stift ska vara fritt mät dig fram mellan vilka två som du ska använda. eller för att göra det enkelt, montera givaren, och anslut sladdarna, om det inte funkar, byt plats på ena sladden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...