Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Riro

Köpa Bianca 27??

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har av en bekant blivit erbjuden att köpa en äldre Bianca 27 -68. Det är rätt mycket som behöver snyggas till mest slipa och lacka luckor och trädetaljer både inom och utombords. Motorn är rätt nyligen bytt till en sötvattenskyld Yanmar, så den borde vara OK. Masten är däremot i trä? Har inte hunnit tittat på den ännu, bara sett bilder så jag vet inte hur seglen ser ut, tror det sitter en rullfock på den.

Jag tror att jag kan få köpa den för ca:60.000:-

Är tacksam för synpunkter på både pris och vad jag bör kolla på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på Bianca27.net ,(Dansk sida),och läs om båten. Jag köpte själv en i oktober 2008, så jag är jävig, och kan egentligen inte uttala migFoten.

Som helt okunnig avseende segelbåtar, så läste jag in mig på ett antal modeller av segelbåtar, där jag vägde för och emot för varje modell. Där hamnade Biancan högt i min prioritetslista. För 60 000 så får man räkna med att det är en del att göra, annars så kostar dessa två och en halv till tre gånger så mycket pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för 20 år sedan haft en Rock 20 och hade egentligen ingen tanke på att bli med båt på nytt. Men när jag fick erbjudandet av min granne (som själv köpt större båt) så blev jag sugen. Har varit inne på bianca27.net och även försökt kolla prisläget som verkar ligga >100.000:-. Är det bara kosmetika och lite småfix så tycker jag att 60.000:- verkar OK.Cool

Har däremot inte lust att byta kölbultar eller blästra plast/böldpest (vilket jag fick göra på min Rock 20).Skrikandes

Vilken årsmodell har du, är det trä eller aluminummast? Har ingen erfarenhet av trämast, är det något man absolut ska passa sig för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är från 1965, och jag håller på att forska i historien om båten, var den varit och vilka som ägt den före mig, litet som släktforskning. Masten är utbytt till aluminium. Både jag och hustrun tyckte om vad vi såg, så vi köpte båten, och jag har meckat till skrovet på utsidan i vintras. Därefter har motorn, (MD1), fått sig en omgång. Det finns rätt så mycket att göra då det är en gammal båt, men skrovet är byggt för att klara atombomberFlört

Eftersom jag är nybörjare vad gäller båtar, så jag tycker inte någonting är tråkigt, utan bara lärorikt.

Senast ändrad av sorken88 | 02 juni 2009 | 19:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker oxå att det kan vara rätt så kul att fixa med båten så länge det inte är för stora och kostsamma saker. Det jag är lite tveksam till är om trämasten, som i och för sig är snygg, håller lika bra som aluminium.

Tycker annars att priset verkar bra.

Törs man fråga vad du gav för din?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...