Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
netsplit

Ockelbo B16 vilken propeller?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en ockelbo b16 -05 och en mercury 60hk (max för båten) 2-takt från 2005.

Har inte haft någon GPS fram tills nu men jag kom max upp i 32knop med den ensam i båten utan packning och undrar om det verkligen kan stämma - tycker den borde göra över 35knop?

i 31-32knop så varvade motorn 5800 varv så varvtalet är det inget fel på men däremot börjar jag undra om jag kanske har en för liten propeller på?

Jag fick nämligen en extra med när jag köpte den (beg från privatperson) vilket är lite mysko så jag funderar på att byta till den.

 

Min fråga är egentligen, kan 32 knop verkligen vara toppfarten eller ska jag börja mecka med att byta propeller och se om jag kan vinna något på det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa, det är ju inte specielt svårt/jobbigt och tar inte mer än 5 minuter att byta propeller Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste ju byta två gånger! (om resultat inte är positivt) :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du skall byta, hade en med 70 yamaha 2 takt,gjorde närmare 40 knop, vi drog upp dubbla skidåkare på en skida( Var)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det 10 minuter som går åt skogen!

Skämt åsido det är nog det bästa att prova med den andra propellern.

Dock tycker jag inte att 32 knop på  en 4.8 m båt med en 60hk motor låter orimligt lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Hade en Suzuki 65hp års. 1990. 39knop, när den blev stulen så bytte jag till 55hp och gjorde 36knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten tanke,vad mäter ni farten med,gps eller logg,

en logg kan skilja rätt kraftigt mot verkligheten..

Jag har en b16 gamla sorten från -78 med 70hk yamaha från -88

den gör gps fart 33-34knop då varvar de 5700rpm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 65:an så var det kustbevaknibngen i göteborgs hamn :(

55:an med gps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade en gång en B16 1980 med en Mercury 80 1980. Den gjorde 38,5 knop i snitt klockat i två riktningar på en officiellt uppmätt sträcka, jag vill därför påstå att det var en korrekt hastighet.

Vidare har jag roat mig med att matematiskt analysera uppmätta hastigheter på ett antal givna båtar med olika motorer och kunnat få fram lite matematiska samband mellan effekt och fart. Nu händer det ju olika saker med olika båtar när effekten ökar, motorns vikt ökar, vissa båtar går på näsan, andra är mer baktunga och svarar bättre på högre effekt osv. Men ändå, en riktlinje kan jag ge.

Min B16 mättes som sagt upp till 38,5 knop med 80 hkr, den uppmättes till 18,7 knop med 20 hkr. Din 60 hkr på samma båt borde då få en toppfart på 33,1 knop enligt mina beräkningar.

Jag hade även en god vän med 115 hkr som hävdade att hans B16 gjorde 46 knop, även detta stämmer väl med matten.

Kanske din motor varvar lite högt, kanske kan du hitta en knop till, men knappast mer.

Personligen tror jag inte på fartuppgifter som avviker mycket från mina siffror ovan. Det finns mycket som påverkar en mätning som vind, ström, individuella avvikelser, peakvärde kontra snitthastighet (på GPS) etc. Vem som helst kan under vissa omständigheter på en sådan här båt uppnå fem knop högre hastighet som momentanvärde på en GPS. men mätt på tex en sjömil i två riktingar får man ett annat resultat.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Sannolikt är en Ockelbo B16 2005 något tyngre än en Ockelbo B16 1980, vilket kan förklara att du tappar en knop jämfört med mina beräkningar. Oftast brukar ju båtar bli mer sofistikerade med tiden, bättre utrustade och byggda helt enkelt. Vill minnas att den B16 jag såg på en båtmässa för några år sedan såg betydligt bättre inredd ut än min från 1980.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ytterligare en gång!

Med 70 hkr säger matten 35,9 knop. Kanske 34 knop med en 70 hkr var med två pers, eller med lite beväxtning eller så. I alla händelser talar den uppgiften för att min matte stämmer hyfsat (olika motorfabrikat kan ju skilja /- 2-3 knop). Iallafall verkar 40 knop med 65 hkr som lite märkligt. 40 knop borde kräva 87 hkr.

Mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En B16 från 1970 jag åkte en hel del med gjorde ca 27 knop med en 40 hk Mercury, senare motoriserades den med en 80hk, som enligt han som bytte fick den att göra 45 knop. Edit: Är nog i lite optimistiska laget, 40 gjorde den nog, men över 45 tveksamt. 

Som jämförelse kan nämnas den 17 Fjordling jag hade också med en 80hk Murkla gjorde ca 34knop, den är då betydligt mer tungdriven än en B16. 32 knop med 60 är också en bra bit ifrån vad som borde vara möjligt med rätt propp precis som andra redan sagt!

En anan jämförelse kan göras med Delta 17 som med en 80hk Murkla, igen, gjorde 37 knop enl Båttnytt en gång för länge sedan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det som säger att en beg utombordare verkligen ger den angivna effekten? Den motor som levt ett hårt liv alt. gått varm någon gång tappar högst troligt en del effekt.

För övrigt minns jag ett test som båtnytt gjorde av marknadens 25hästare. Detta i början av nittiotalet. Snabbast var då Suzuki med 27 knop och långsamaste maxfart var ca 23 (23,2 tror jag) och jag tror det var mercury men det spelar ingen roll. skillnaden är ca 16% mellan två till synes likvärdiga motorer. Den snabbare 3-cylindrig - de andra 2-cylindriga.

Vad jag menar är att det finns massor av felkällor. Såväl med nytt som beg. Dessutom har ingen frågat om båtbottens skick. Hur är det med den? 

Kan lägga till i denna debatt att min 85hk merc på en 200 kilos båt har nått ett max på 40,0 knop. under en längre sträcka skulle jag tro att jag kan hålla 38,5 kanske lite till. Då har jag rengjord botten och testat 5 propellrar samt hissat motorn 4,5 cm. Jag har vunnit 4 knop i toppnotering - inte mycket alltså - och mycket bättre marchegenskaper.

Nu har jag bytt till en OMC v4 90hk med trim och tilt. Inte för toppfartens skull men jag tror den kommer öka. Nu börjar proptestandet igen. Ruta ett alltså.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle, tycker det är lite märkligt att du inte nådde mer än 40 knop med din båt o 85 hk Murkla, undrar vilken propp du hade när den gick som bäst? Om OMC'n är av en lite senare årgång än Mercuryn så bör det hända en hel del vad gäller toppfart trots´ att det bara skiljer 5hk på kåporna. Murklans effektangivelse dalade ju till 75 hk för de sista årgångarna av den motorn, Inte någon effekt som försvann utan bara andra sätt att mäta den på!

När man diskuterar vad förväntad fart kan bli med viss båt motor kombination så får man nog utgå ifrån att både båt och motor är i bra skick, gör jag iallafall, blir lätt helt meningslöst annars. Hur man mäter toppfarten är ju en annan påtaglig felkälla som i varje fall förr var svår att komma tillrätta med, fanns få platser med uppmätta distanser att klocka farten på, lättare nu med GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag kapar tråden. Det var inte min mening.

Jag håller med dig Thomas-CC-Lancer. jag bör nå en högre toppfart med 85 verkliga hästar. Den som lever får se. Imorgon testar jag OMC 90hk. Återkommer då. Det kan kanske vara intressant även för dig, Netsplit. I en annan tråd har jag och en trådskapare jag tapppat namnet på jämfört lite resultat. Vi har likadana båtar, men olika motorer. Han har en modernare 60hk. Mercury tror jag. Han når 36 knop.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...