Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
MattaP

varvtal och propellerval (Bella 512 + Johnson 70 HK)

Rekommendera Poster

Hej, Har en Bella 512 Excel och en 70 Hk Johnson 4T -03.

Han som hade båten innan har slängt på en ny propeller med större stigning vilket innebär att den gör max ca 27-28 knop och varvar då ca 4800rpm.

Enl inst boken ska den varva 5300rpm - 5800rpm

Så, vilka konsekvenser får det om jag byter tillbaka till min originalpropeller (14x17)?

Jag antar att den kommer att ha högre toppfart samt axa fortare, men kommer den att dra mer soppa i marchfart? hur hänger det ihop?

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som du åker nu så är det som att åka uppförsbacke hela tiden o inte växla ner,jag tror att den kommer o dra mindre bränsle o framför allt piggare upp i plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men varför bytte han då propeller? enl honom själv var tanken att den skulle dra mindre soppa i marchfart, funkade alltså inte det?

Kommentaren jag fick ang propellerbytet när jag köpte den var -och alla sa att det inte skulle funka men det gjorde detFörvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska ligga så nära toppen på varvtalsområdet för att få bästa ekonomi o prestanda ,så är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har en Bella 512 Europa och likadan motor som du med 14x17 orginal propeller. Den gör ca 32knop med 2 pers, 30knop med 4 ombord. Förbrukningen ligger runt 0,5-0,6l/dist då jag kör runt 20knop. Excel väger kanske lite mera men liknande fart och förbrukning borde du få.

Vilken storlek är det på propellern du har nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...