Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
75magnus

Avgaslimpa mm

Rekommendera Poster

I höstats gick båten fint men nu går den varm. Har bytt impellern nu på våren i övrigt inget mer gjort på saltvattensidan. Testade byta termostaten men det hjälpte inte. Motorn (B23 insprutare sötvattenkyld i flipper700) går snabbt upp i temp 85-90gr och ligger där vid låg belastning.Vid marschfart börjar tempen klättra och efter ca 5 min är det uppe i 100 och då saktar jag ner och efter några minuter sjunker den.den har alltid gått ganska varmt men som absolut max 95gr. tror inte at det har med mitt impellerbyte att göra för den jag satte i är en orginal och hade samma mått som den tidigare. Jag får för mig att det ändå har med salvattenflödet att göra. Har hört att det är ett vanligt fel att det är avgaslimpan som erjar ihop och då stryper flödet en aning. Den är dock såpass kall att jag kan hålla handen på den utan att bränna mig så att ett flöde finns ju. Om jag känner på utloppet ur värmeväxlaren så är det ljummet kanske 35-40gr. Det borde ju vara ganska kallt även om det har gått igenom växlaren? Fick tips om att ta bort gummibälgen mellan limpan och kröken och fösöka peta rent de hålen där vattnet kommer innan det blandas med avgaserna.Ska prova detta snart.

Är det någon som har lite tips eller ideer ?

Allt är av intresse

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...