gohed 0 Postad 1 Juni , 2009 Hej alla finns det någon som kan hjälpa mig med ett problem jag har? det gäller en Penta b20 och röret det gäller går från vattenpumpen och går in någonstans under insuget det är bara instucket där och det går att dra rakt ut när jag kopplat isär slangen vid pumpen och det enda som verkar täta är en fals ca 2,5 cm in på röret eller finns det någon o-ring där? jag fick lite läckage där när jag äntligen kunde provstarta den påland med vattenslang inkopplad men det kanske är högre tryck då Tack påförhand /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 1 Juni , 2009 Det sitter en fyrkantig o-ring där, samt att röret är låst med en klämma under limpan, men trots det kändes det inte riktigt säker att det är tätt, så jag tätade även med lite packning på tub ( silicon) /Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gohed 0 Postad 1 Juni , 2009 Tack det låter som ett bra tips känns lite osäkert annars //Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 1 Juni , 2009 Använd ALDRIG!!! vattenslang med tryck.Skall suga till sig vattnet själv.Gjorde felet själv med en B 30 och fick vatten i oljan.Vattnet tryckte igenom packboxen som sitter på utgående drivaxel till pumpen in mot motorn.Med påföljd att det blev 3 oljebyten filter innan jag fått ur allt vatten ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gohed 0 Postad 1 Juni , 2009 Ajdå låter inte bra hoppas att den har klarat sig jag ser inte att oljan ser konstig ut så jag håller tummarna nästa gång jag skall göra något så skall jag fråga först det är nogbåde enklastoch kan spara en del reparationer ;-)) Tack för hjälp och tips //Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducati916 0 Postad 7 November , 2010 På Volvos bensinmaskiner med bilbeteckning B20-B21-B23-B30 sitter sjövattenpumpar med skvallerhål. Det gör att vattenläckage ej tränger in i motorn. Däremot vet jag att B20-B21-B23 klarar vattenbackflöden i limporna då motorerna stoppar med stängda avgasventiler(viloläge). Däremot så är detta ej fallet på B30(AQ165/170) och B234 (AQ171/251). Ha aldrig fullt tryck på spolvattnet in, utan flöda långsamt. Japsedieslar är extremt känsliga om de är små Kobota/Yanmar i segelbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 November , 2010 Ja många som fyllerpå vatten i oljan själva nu! Det lilla skvallerhålet har ingen möjlighet att ta imot kommunens vattentryck. Beträffande ventiler vad händer när dom öppnar? Koppla aldrig trägårdsslangen till motorn!!!!!!!!!!!!! Trägårdsslangen i en hink motorns sugslang i hinken så att motorn kan suga upp vad den behöver och klarar av. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser