Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Teddeh

Plötsligt missljud vid drevet.

Rekommendera Poster

I går var vi på väg ut ur hamn när det plötsligt började låta väldigt underligt bak vid drevet. Ljudet dök upp på en sekund och kom alltså inte smygande under en längre tid.

Det var ett gnisslande, skrapande ljud som tydligt hördes över motorljudet. Jag vände naturligtvis omedelbart och gick tillbaka till bryggplatsen. Som tur var hade jag inte kommit längre än ca 200 m.

Väl tillbaka började jag att med att kolla oljenivån i drevet och den såg helt ok ut. Sedan märkte jag att ljudet var konstant oavsett om växeln var i eller ur. Dett gör ju att man börjar fundera på någon typ av lager kanske?

Någon som har erfarenhet om att byta lager på Bravo 3 drev eller som vet någon duktig Mercruiser mekaniker i Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellanlager eller drivknut. Smorde du mellanlagret i våras? Har du en bälg som är skadad så det kommit i vatten så är det fara på taket. Kollade du dessa?  Det spelar ingen roll om du har växeln i eller ur eftersom det då endast är underhuset du kopplar bort. Överhuste snurrar hela tiden. Hur som helst. Bort med drevet och kolla vatten, knutar och mellanlager. Till 99% är det lager eller knut du hör. Starta även motorn och vrid på ratten för att se om ljudet ändrar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Drivknutar eller mellanlager, ev beroende på vatten i otät drivbälg. Låter tyvärr som avdelningen ljud-som-gör-ont-i-plånboken plus att det är svårt att få tid hos de kompetenta drevfixarna såhärårs.  Du har min sympati!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit, nu blev jag orolig. Har lämnat mitt drev för att få Dp-underhus monterat. När jag sjösatte aå hadde jag med någon form av lagerljud. Ska ner till båten imorgon och lyssna nogrannare. Hoppas det inte kom från drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är baten på land igen. Gråter

Testade att trycka i ca 10 pumptag med fett och startade igen. Mycket bättre och nästan inget ljud alls vid tomgång, men ett tydligt skrapande och knakande vid 2500 varv.

Får väl riva ner drevet och se om jag kan komma åt och kolla lagret manuellt. Man borde väl komma åt det med handen och se om man kan vrida det manuellt. Då borde man ju känna om det kärvar?

Vad tror ni ett nytt lager kostar och är det någon som vet var man får tag i ett avdragningsverktyg som passar? Det känns som om det är special (som allt annat till båtar).



Senast ändrad av Teddeh | 02 juni 2009 | 08:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer lätt åt lagret med handen när drevet är bortmonterat och kan känna på det. Och med den speciella avdragaren som tipsas om här ovan så kan man byta lagret utan att behöva riva av bälghus och bälgar. Men har du vatten i bälgen så måste så klart den oxå bytas och då är det lite mer plock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu plockat av drevet. Jag kände på lagret med handen och det går runt lätt, utan att kärva. Jag snurrar lätt på det med två fingrar.

Däremot så var det lite vatten i bälgen. Inte mycket men några droppar som låg och skvalpade längst ner. Tillräckligt för att drivkuten skulle fått lite ytrost. Se bild.

Kan verkligen detta lilla räcka för att man ska vara tvungen att byta hela drivknuten? Dessutom känns det inte som om det läcker genom bälgen. Den är nästan helt ny (2007), gått 150 timmar. Är det möjligt att det sipprar in lite vatten där drevet delar sig nar man monterar av drevet.

På mitt gamla Alpha-drev hade man ju en stor packning som löpte runt hela kanten, men i mit Bravo-drev ser det ut som om det bara är o-ringar runt kylvattenkanal och dyl. Stämmer det?

 

 

 



Senast ändrad av Teddeh | 03 juni 2009 | 21:36

post-4833-1394235952,9873_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Disclaimer; är som sagt inte proffs på motorer.

Du kan snurra på mellanlagret för hand utan några missljud? Det är ju bra i så fall,

För mitt amatörmässiga öga ser ju knuten fräsch ut. Men hur låter den när du vickar på den? Dvs hur mår nål-lagren som sitter ytterst på själva korset? De får inte bli rostiga eller vattenfyllda, men brukar ligga i fett som kanske kan rädda den vid mindre vattenintrång.

Sedan får det inte vara något vatten i bälgen. Alls. Kolla var du har läck någonstans.

Kommentarer från övriga kunniga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Ingen stor packning på Bravo3 i varje fall, vet inte med övriga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det inte sitter en packning där drevet delar sig när man monterar av det. Blir det verkligen så tätt att det inte läcker in något vatten där?

 



Senast ändrad av Teddeh | 04 juni 2009 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara de tidiga modellerna som har packning där. Jag har ett SX-drev och där finns ingen packning heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo och SX tätar på ungefär samma sätt. D.v.s att den del av drevet som går in i bälghuset tätar mot drivknutsbälgen. En inte helt problemfri lösning har det visat sej. Det som händer är att när bälgen blir gammal och hård så läcker det. Så att byta bälg brukar lösa problemet och att se  till att inga ojämnheter finns på den del av drevet som går in i bälghuset mot bälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en tryckutjämningsplatta med fjädrar som sitter mellan motor och drev? På VP motorer finns en sådan som kan ge missljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har samma drev från 2000. Det är den stor packning runt hela.

Kolla in sprängskissen på www.drev.se

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Fick byta stödlagret i skölden.

 

Ha en trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...