Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
skorpion

Mercury 500 -74 går dåligt

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Mercury 500 från -74 där jag i vintras bytte inre och yttre avgasplåt samt de 3 packningar som är därimellan och de 2 som är ner mot riggen. Därefter har jag lämnat in växelhuset för byte av packningar då oljan var mjölkig. Jag har även bytt till nya tändstift och ny impeller.

När jag la i båten i fredags så tyckte jag att den fungerade bra, den var kvick och svarade direkt på gas.

Igår när vi skulle testa att åka wakeboard efter så planade den aldrig ut och det har båten/motorn alltid klarat förrut. Den verkade gå hackigt/ojämnt. Jag har inte kollat om det kommer gnista för jag är lite osäker på tillvägagångssättet.

Måste jag ha tändningen på när jag testar? Skall jag skruva ur alla tändstift och testa var och en? Tändstift i tändhatten, men sen då, ska man hålla själva tändstiftsgängan mot motorblocket/jordad del och därefter dra i snöret eller ska man vrida nyckel till start?

Jag märkte dessutom att när jag pumpar bensin med blåsan så efter att blåsan blivit lite lagom hård så kan man pumpa mer och då läcker det från en förgasare. Ska man kunna pumpa så att det blir så?

 

Dessutom så tycker jag att avgaser och skvallerstråle inte beter sig likadant som förrut. Vid gas så sprutar det ut en fin stråle, men vid tomgång så spottar och fräser det bara, kommer ut mest vattenånga ur skvallerröret. (Det kanske är normalt med tanke på att impellern snurrar saktare iochmed att drivaxeln inte snurrar speciellt mkt vid tomkörning?) Sedan så kommer ju avgaserna ut där uppe, men det är som det ska vara om jag förstått rätt. Det jag är mest fundersam är om den verkligen ska bli så varm vid tomgång så att det kommer vattenånga?

Tackar för all hjälp

 

MVH Niclas



Senast ändrad av skorpion | 01 juni 2009 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte gå att pressa ut bensin ur förgasaren iaf, kan betyda att flottören i förgasaren hängt sig. Kan hjälpa att knacka, förmodligen inte.

Skruva isär och se att flottören och flottörnålen rör sig obehindrat mellan ändlägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ge det ett försök.

Rätta mig om jag har fel nu.

Men om jag kan pumpa bensin med blåsan så att det läcker, då måste luft kunna sugas in från samma läcka när motorn är igång. Kan det resultera att moton går dåligt/blir varm. Alltså pga att luft tjuvar sig in med bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...