Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
lasseta

Inkoppling av skiljerelä

Rekommendera Poster

Hej,

Undrar om nån kan ge mig råd:

I min segelbåt sitter ett skiljerelä (eller möjligen skiljediod) som jag misstänker är paj.

(Vid motorgång får motorbatteriet bra laddning, men inget verkar komma till de två hopkopplade förbrukningsbatterierna.

Det befintliga reläet har en anslutningssladd till generatorns D .

Mitt nya relä ( från BEP) har ingen D -koppling. Vad ska jag göra med den d -kabel som nu går till gamla reläet som ska ersättas? Ta bort den eller ansluta den och i så fall till vad?

Lasse 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla i på tändnings nyckeln - då kommer batteriene vara paralellkopplade när tändninge är på - inte optimalt men det funkar.

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja påstå att det faktiskt är optimalt att koppla relät över tändningsnyckeln.

Nu vet jag inte vad du har för relä men om vi jämför med det Bosch-relä som Skyllermarks använder så är det en plus och en minus och sen de två som ska kopplas ihop. Då kvittar det vilken som är plus och vilken som är minus. Du jordar den ena mot minuspol på startbatteriet och kopplar den andra till plus vid tändning på.

Då kommer du koppla ihop batterierna strax innan du startar motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske var för snabb...

Du har väl 4 stift på det nya relät? Du kan ju använda befintlig kabeldragning i så fall. Du använder D från generatorn som plus och sen jordar du mot minus på startbatteriet, vilket borde vara hur det är uppsatt idag. Sen ansluter du de två batterikablarna till resp. stift så de kopplas ihop när relät sluter.

Klistrar in en bild.

post-10005627-1394235953,6099_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det befintliga reläet har en anslutningssladd till generatorns D
Då vet vi att det är ett relä och inte diod.

Mitt nya relä ( från BEP) har ingen D -koppling
Reläerna från BEP är väl spännings-styrda (lyxreläer) Glad.

Vilket av dessa http://www.bepmarine.com/Voltage-Sensitive-Relays-166.html är det du köpt ?

Om så är fallet är det bara att ta bort D kabeln helt, den fyller inte längre någon funktion.

Senast ändrad av Gunnar_ | 04 juni 2009 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt nya relä ( från BEP) har ingen D -koppling
Reläerna från BEP är väl spännings-styrda (lyxreläer) Glad.

Vilket av dessa
www.bepmarine.com/Voltage-Sens... är det du köpt ?

Om så är fallet är det bara att ta bort D kabeln helt, den fyller inte längre någon funktion.

Tycker ovanstående låter ganska praktiskt. Mindre jobb med kabeldragning, om jag förstått det rätt?

Finns det några nackdelar med denna typ av relä om man jämför med Skyllermarks (eller liknande) lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...