Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Dawa

Johnson 40hk -00, autolube larmar trots olja i tanken.

Rekommendera Poster

Har en kompis som skulle ut o åka häromdagen och kom bara en bit innan larmet för autoluben gick. Tomt på 2-t olja i tanken. Han köpte ny olja och hällde i, startade och motorn går i ca 30 sek sen går larmet igen.

Han har en blåsa (samma som man pumpar fram bensin med) som är stenhård och första tanken är ju att det är den som det är fel på. Att han inte får fram nog med olja för att den ska självsuga eller nåt.

Är det någon som vet hur larmet funkar? Om det är ett nivålarm så borde det sluta tjuta nu när tanken är full.

Underligt också att den går i 30 sek utan larm...
Om det är någon typ av flödeslarm så borde den väl inte gå ett tag innan den larmar?

Nåt annat som kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o koppla bort kabeln från oljetanken fungerar det ej då är det vro-pumpen det är fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autolube är det väl Yamaha som har ?

I min Yamaha fick jag larm samt sänkning av varvtalen när oljefilter blev skitig. Tvättade det med bensinen och det blev OK igen.

En annan möjlighet är att nivåsensorn/avkännare har fastnat i fel läge, i synnerhet om det är av flottörtyp. Vet ej hur en sådan ser ut i en Johnson. Även elektronisk sensor kan paja.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 01 juni 2009 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Yamaha har antagligen skyddat autolube, men jag vet inte vad motsvarande lösning heter på Johnson, funktionen för automatisk blandning av 2-t olja och bensin lät så långt och alla vet nog vad autolube är så den fick det bli...Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med riktigt... fast det är ju måndagmorgon också. =)

Är det alltså en nivågivare i tanken på den? Inte ett flödeslarm? Så kopplar jag bort nivågivaren med kabeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi

Oavsett vad det heter så kan ni rengöra oljefiltret, förhopningsvist det billigaste felet att åtgärda. Vet att många som äger äldre Johnson (men avsevärt äldre än 00) kopplar bort VRO och bladar olja i dunken själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just så det är en 2 ledare du behöver bara koppla loss den ena kabeln finns skarv på motorn ,om det är en J-son?????????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jo det är en Johnson, en silvergrå 40hk, årsmodell -00.

Glömde förresten nämna att den ryker ganska kraftigt när han startar den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska lägga till att han upplever den som mer svårstartad nu också...samt att den blåryker kraftigt när han får igång den. Sen går den en halv minut sen piper larmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter på din beskrivning som att Yamaha har dels en nivåmätare i oljetanken och någon sorts flödesmätare som känner av hur mycket olja det kommer fram ifall den larmar då filtret är igensatt..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

min johnson 70 vro blir reedigt trögstartad och rycker som skam när ja har pumpat på oljeblåsan i samband med att ja har avluftat oljeledningen. sen ljuder oljelarmet va 30e sekund så det förklarar det iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej...så det kan vara normalt när man kört slut på olja och fyller på ny alltså? Men vad gör du åt saken när det larmar hela tiden och blåryker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att Yamaha hade en nivåmätare i oljefiltret, oljefiltret satt som en strut i oljetanken med givaren/sensorn inuti. Dvs om filtret inte fylldes med olja tillräckligt fort så att oljenivån i filtret sjönk, gick larmet.

Det var min teori, för det fanns en givare med ledningar inuti filtret. Om det sedan fanns en till senare (flödesgivare) vet jag inte.

Men jag vet inte, larmet var mycket tillförlitligt och den gången oljefiltret var skitig, så larmade den utan hänsyn til hur mycket olja som fanns i oljetanken. Det skulle stödja teorin om en flödesgivare.

Har inte Yamahan kvar för att kunna kolla. Yamaha 30 DMOL från 1991, en fin och pålitlig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var visst en 50hk Johnson -00. Fick precis en rättelse... 

Angående oljelarmet så har den tidigare funkat så att den piper till när man vrider om nyckeln, sen har den varit tyst...och funkat.

Problemet nu är att den efter 30 sek piper ett långt (5 sek) pip, sen tystnar det och sen dör motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o koppla ur elkoppling nr 26 till vro pumpen då ska det bli tyst o kolla så att du inte har vatten i oljetanken finns en finmaskig sil där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi kopplar ur VRO-pumpen, slutar den inte blanda i olja då?

Om det varit vatten i tanken så borde vi väl se det på oljan som är nyfylld. Ska kolla hur det ser ut ikväll. Rensa den silen, och eventuella filter som Jan nämnde bland annat. Jag har kikat runt på sidan du länkade till men hittar inga bilder på oljetanken och dess delar. Finns de inte med där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det vatten i oljetanken så ligger det på botten av tanken ,oljepumpen fungerar ändå den har inget med elkopplingen att göra det är bara varningssystemet du kopplar ur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, perfekt då ska jag prova det. Men var varningssystemet enbart en nivåvakt i tanken eller kan det vara en lite mer avancerad modell som den som Jan hade träffat på hos Yamaha-motorn? Som mätte hur mycket olja som rann igenom silen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det sitter en givardel  i vro pumpen som känner av oljeflödet att det sitter en givare i oljetanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett test man kan göra är att blanda direkt olja i besnintanken, koppla bort larmet, fylla på oljetanken full och köra en bit. Går olja åt så vet man att oljeinsprutningen fungerar och då är larmet fel, annars så vet man att oljeinsprutningen funkar ej.

Kolla hur många liter bensin går åt, hur mycket olja går åt och räkna % satsen. Skulle gissa att den skall dra ca 2% olja.

Verkar vara en fin kväll för en tur med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, bra idé. Ska testa den ihop med Wanmars tips om hur det funkar rent tekniskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, då förstår jag varför jag ska koppla ur ena givaren, så jag kan se om det är den andra som larmar.

Tack för hjälpen. Skriver in här om vi löser det ikväll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande har hänt sen sist.

Nivålarmet är bortkopplat, men larmet kommer ändå efter 30 sek, sen dör motorn. Det ska alltså betyda att det är VRO-pumpens flödeslarm som larmar om jag förstått saken rätt.

Frågan är då: Är det bara byta VRO-pump eller kan den felsökas?

Att motorn dör efter att larmet gått, är det en säkerhetsåtgärd för att motorn inte ska skära? Kan man koppla bort flödeslarmet (och säkerthetsfunktionen att motorn dör) utan att pumpen kopplas bort, för att istället köra på oljeblandad bensin direkt ur soppadunken?

Motorn är en BJ50PLSSM (50hk Johnson -00 med elstart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

koppla bort pumpen o blanda själv dyr pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kopplar man bort pumpen? En kabel bara? Jag har kollat runt på Ishopmarine men hittar ingen bild på någon VRO-pump eller nåt som jag kan tycka liknar en sån så jag har dålig koll på hur man kopplar bort den.

Sen är frågan om man samtidigt får bort säkerhetsfunktionen att motorn stängs av genom att koppla bort pumpen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VRO-pumpen är det möjligen FUEL PUMP enligt Ishopmarines skiss?

nr 25 på den länken Wanmar gav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det fram olja till VRO-pumpen? Ta bort oljeslangen vid motorn och tryck på blåsan.

Är detta ok kan du kolla om flamskyddet är tiltäppt med kolrester. Är det det får VRO ingen eller mycket lite vacum från vevhuset. Rensa stålfiltret och blås rent med tryckluft.

Kan tillägga att VRO-pumparna har fått skulden för mycket elände genom åren helt utan grund. De arbetar mycket stabilt og bra mest pga det enkla systemet de är byggd på så fel på din pump.................nej tror icke på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...