Gibson55 0 Postad 1 Juni , 2009 Tänkte gå ner till V-kusten till midsommar över Vänern från Karlstad. Finns det möjligheter att lägga till för övernattning utmed Göta Älv? Hur lång tid tar det att gå Göta Älv i laglig fart för det är väl 5 knop som gäller? cn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 1 Juni , 2009 Har inte åkt på vattnet själv så kan inte svara på tiden som går åt men vet att man kan stanna på vägen om du skulle vilja det. Finns i Trollhättan som är första stad efter Vänersborg som jag ändå räknar till Vänern. Lilla Edet har även de stopp, sen finns det på några stället neröver innan utfarterna. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 1 Juni , 2009 Tjena, Göta kanal har 5 knop, tror det är 10 knop på älven förutom vissa sträckor. Räkna med 10h inkl slussning från Vänersborg till Göteborg. Trevlig resa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 1 Juni , 2009 Ja det är 10 knop som gäller, och 10 timmar stämmer ganska bra då man ofta får vänta på broar och slussningen kan ta ett tag. Körde där i somras och såg hamnar både i trollhättan och kungälv. Däremot så lade jag inte märke till några övernattningsmöjligheter mellan göteborg och trollhättan, en sträcka som för övrigt är riktigt tråkig att köra då naturen inte är något vidare speciell, älven kantas av industrier och det är fullt av fula stora sjömärken för fartygen (de där vita / gula armarna med tavla längst ut). Men även om det blir en dags tråkig transportsträcka så är det ju värt det för att komma ner till västkusten och uppleva havsvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2009 Kom att tänka på en gammal tråd i ämnet, fast åt motsatta hållet. Det borde gå lättare utför och det är 10 knop som gäller. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=94086 Det finns en gästhamn i Lilla Edet http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=400 om du inte hinner ut till Kungälv eller Göteborg innan kvällen. Sen finns det säkert bryggor man kan lägga till vid efter vägen och dessutom är väl älven fyrbelyst på något sätt. Oavsett - välkommen till västkusten. tommy Senast ändrad av toaen | 01 juni 2009 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 2 Juni , 2009 Lägg inte till vid några bryggor utefter älven. Då kan du få problem när de stora fartygen passerar nära dig. Kom ihåg att yrkestrafiken går mest när du vill sova. Använd de gästhamnar som finns. För övrigt kan jag inte hålla med om att sträckan Trollhättan-Göteborg är tråkig. Det finns inte särskilt många industrier Trollhättan-Älvängen. Jag har vid passage under tidiga morgnar sett ett stort utbud av sveriges vilda djur både på älvstränderna och simmandes över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2009 En gästhamn precis ovanför slussen i Lilla Edet Kräpp finns det. Man kan lätt missa den då man knappt ser öppningen. Den ligger på vänster sida av farleden några meter från slussporten. Låg där och lyssnade till ett elverk som laddade en elmotoriserad segelbåt som var på väg uppför älven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Juni , 2009 Jag har kört sträckan Vänersborg - Lilla Bommen med segelbåt och 7 knops marschfart på en dag, startade tidigt på morgonen, minns inte exakt men kan ha varit runt 7-8 och var i Gbg innan mörkret. Åt andra hållet har man ju något motström. Men om man kan hålla 10 knop där det är tillåtet klarar man hela sträckan på en dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 2 Juni , 2009 finns ett ställe till att lägga till i älven söder om älvängen ( tollered hamnbassäng ) se Eniro sjökort har legat där för färd mot Vättern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 2 Juni , 2009 Även i Kungälv finns en gästhamn, och 150 m därifrån ett vandrarhem som även har stugor. Och att sträckan skall vara tråkigt kan jag inte håller med om. Säkert finns det industrier, men mycket natur också. När tänker du åka, så jag kan vinka åt er, jag ser älven från huset :-) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 4 Juni , 2009 Tack för alla hjälpsamma svar. När vi åker beror helt på vilket väder det blir till midsommar. CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser