Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst sten

sweet sixteen -55 ?? vad ska man betala?

Rekommendera Poster

Gäst sten

Hej! Har fått tag i en Sweet -55 enligt ägaren?? Vad ska man betala för ett skrov som har lagts teak på och behöver lite uppfräshning (nya sitsar dynor durkar mm) samt fattas beslag en 70hk mercr -55 ??. Som jag inte vet fungerar. Lite knappa uppgifter mellan tummen och peken? Mvh Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Jag har sett dessa säljas från 10-40' beroende på skick. Vissa faktiskt i mycket bra skick för låga summor då det kan vara svårt att hitta köpare som som vet att uppskatta en sådan båt. En kusin köpte en sådan här i somras. Den står just nu hemma på min gård för renovering. Den gav han runt 15' för med en Penta ifrån slutet på 60 eller början på 70. Motorn är inte direkt fräsch men fungerar i alla fall. Den har tidigare varit renoverad så däck behövde endast skrapas o lackas. Bänkarna behöver ju göras om helt då det var fuskjobb. Skulle tro att den kommer att kosta honom 20-22' när den är färdig o borde ju kunna säljas med någon tusenlapp i vinst för den som förstår nostalgin Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sten

Förstår att det är svårt att sätta ett pris. Ägaren ville ha ett bud så jag bjöd 4000:- för skrovet. Skambud kanske? Roligt att få några svar på mina inlägg. Mvh Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Det är omöjligt att säga utan att ha sett båten. Entusiast renoverad och en renoverad tidsenlig motor i superskick är ju i alla fall en raritet o en glädje att titta på. Hade jag mera tid o plats skulle jag nog själv ge mig på ett dylikt projekt att ge mycket kärklek till. Just nu så har jag snyggat till en jäkligt illa tilltygad gammal crescent 43. Inget seriöst utan reparation av plastskador som var fusklagade, förstärkning, målning o lite annat fix. Ska bli en bruksbåt till fiske först o främst som man inte behöver vara särskilt rädd om. Även sådant tar mera tid i anspråk än vad man tror. Har nog i alla fall lagt ut ett par hundra timmar på den totalt och överskridit den beräknade budgeten med 50%. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sten

Hej igen! Har möjlighet att kanske välja mellan två Sweetar, en 50talare med slät botten och en 60talare med tunnelbotten. Båda renovobj. Vilken ska man satsa på? Mvh Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst micke

en mercury 70hp från 55! det är bara att slå till. fy fan va snygg den motorn är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej , Vad jag vet tillverkades SS mellan 1956-61. Vilken båt du ska välja beror på vilken du känner för ;-) men Merc -55:an är en härlig motor. Tunnelbotten ska ha bättre sjöegenskaper än den helt släta.Priset kan variera kraftigt som Mikael skriver. Själv gav jag 5 000 för ett renoveringsobjekt med slät botten (byte av allt trä renovering av botten) två Merc 40 -61. Välkommen till Sweet Sixteenklubben, jag tänkte att vi skulle diskutera våra båtar där :-) MVH /Tule

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...