Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Alf_Von_Sil

Startrelä VolvoPenta 5,7 GL 1997

Rekommendera Poster

Tror mitt startrelä har gett upp eller är under kortslutning? Vad tror panelen?

Bakgrund:
Kommer ner till båten, stendöd. Byter battierbank... fortfarande stendöd. Tjuvkopplar startmotorn till ett batteri, hoppar igång. Uteslutar ju att generatorn är trasig.

Hur som helst så verkar det vara fel på kabeln mellan startmotron och nyckeln, så jag drar en ny kabel mellan startmotor och nyckeln. Allt fungerar bra ett tag...

Nu kommer det skumma.

Så fort jag nu skall starta båten, krävs enorma krafter, en fulladdat 85amp batteri klarar dra igång motorn, men är det minsta lilla utdraget, så orkar den inte. då klickar startmotorn och typ all el på båten går ner när jag vrider nyckeln till start av Startmotorn. (Provat med flera andra batterier samma sak)

Det måste vara kortslutning, nu mäter jag den gamla kabeln som går till startmotorn från nyckeln som säkert går igenom ett startrelä? Och då är det konstant ström på den. Vilket det absolut inte skall vara. Detta skulle ju göra att startmotorn hela tiden matas med startström 12v. (denna kabel skall bara ha ström under sjävla startögonblicket) 

Startmotorn har ju en grov 12v och en liten tunn 12v det är den lilla tunna, jag dragit om, men lät den gamla också sitta kvar på startmotorn. Jag tror startrelät har bränt och ligger på konstant? Och detta är säkert grundfelet från början?  Och nu ligger denna  och stör, och tar ström på något sätt bakvägen när jag försöker starta och därför krävs det sådana enorma krafter att starta.  

* Vad tror ni?
* Vart sitter startrelät?
* Finns det något startrelä på en Volovpenta 5,7 GLi från 1997

Vad skall göra? jag börjar bli desperat vågar ju inte köra så hära, tänk om det tar eld eller något. Och ingen har tid för mig på någon marina, och de är inte så glada i att ta i det elektriska heller säger dem.

Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 31 maj 2009 | 22:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst, det var startreläet. Som det var kotslutning i. Bytte Relä och allt fungerar perfekt, ingen extrem ström behövs längre för att starta motorn, skönt och billigt 187 kronor. Ibland är det billiga fel :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...