Svanen2 0 Postad 31 Maj , 2009 Hej, har precis köpt en Hytt-båt, Örnvik 575 MC, det är ganska struligt att få ut ankaret tycker jag. Har sett att på många båtar sitter det en Ankar-rulle, är det bättre? Hur gör man egentligen när man ska lägga till vid en ö med ankaret på en sådan rulle? Lättare än med vanlig ankarlina? Tackar på förhand till alla som har kunskap och erfarenhet Örnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Maj , 2009 Bra, tycker jag! Har segelbåt med en 40 meters ankarolina. Har slöjdat till ett snabbfäste* till den, så att den lätt kan stuvas undan. Tar iofs nästan ingen plats. Bra även att kunna lossa rullen ifall ankare lagts i kors, då kan man skicka över hela rullen till grannbåten så att de kan föra den runt sin ankarlina, om den ligger överst. Har bara hänt en gång på 15 år, men men... Det finns ett snabbfäste - i princip två plåtbitar - för att fästa själva ankaret. Skiftar själv snabbt till blyplätt eller bojkrok emellanåt. Lite dyr men funkar bra. När lin-bandet börjar bli slitet kan det med fördel vändas, så att de sällan använda sista metrarna blir först. Ankaret läggs i och rullen sköter sig sen själv vid utläggning. Vid bärgning vevas bandet in mellan två tätt placerade rullar, styr gärna upp lite med handen annars vrängs det ibland mellan dessa rullar. Veva upp åt rätt håll, dvs kommer linan akterifrån bör det vända runt och gå akteröver även på rullen. Detta ger mindre vräng-problem, har jag märkt. (*) Rullen går över bord utan skador om 40-metersbandet visar sig inte räcka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 31 Maj , 2009 En s.k Ankar-o-lina funkar hur bra som helst! Hade gärna haft en än idag om jag bara hade en mindre båt.De två båtar jag monterat det på tidigare har jag varit jättenöjd med hela grejen! Men den skall monteras fast någonstans, det funkar inte att ha den löst. Det är jättesmidigt att ha den fast monterad på något räcke eller mot akterspegeln, man vevar lätt upp linan i samband med att man ska ta upp ankaret och det blir aldrig något trassel. Dessutom slipper man offra någor stuvfack eller box till ankarlina utan kan ha andra saker där istället. Att släppa ankaret innebär att kasta det över bord. Linan löper ut fritt och utan strul. När rätt mängd är ute så gör man fast den runt närmsta knap bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svanen2 0 Postad 1 Juni , 2009 Tack för goda råd, det låter som att det bara är att investera, båtlivet har ju en ganska tänjbar budget, man får väl dra in på något annat? Tackar från Örnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolleb 0 Postad 1 Juni , 2009 Funkar kanon med ankarolina, speciellt tillsammans med en Butler ankarfällare (även kallad snik-ankarspel). Då kan man lungt koncentrera sig på att lägga till och slippa strulet med ankarlinan! Se även www.ankraprodukter.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 1 Mars , 2012 Hur gör man vid upptagning av ankaret, går väl inte att veva up med hela ankarets tyngd hängande i havet osv, måste man dra upp för hand först och sedan rulla upp när all lina ligger på badbryggan (trassel?) eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 1 Mars , 2012 Man kan inte dra upp med ankarolinan. Den är av plast och inte till för det. Däremot är det enkelt att medan man drar upp linan för hand hålla efter och veva in på rullen. Vi har ingen i nuvarande båt så det var ett tag sedan jag hanterade en, men jag mins det inte som struligt alls. Som det andra skriver, en smart enkel liten pryl. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser