grizzlyboy 0 Postad 30 Maj , 2009 var ute på första provsvängen med min nya setupp trevligt med denna snurra på båten lär ju kunna flyga undan över 40kn men så fort båten planar upp så börjar den att slå upp och ner hårdare och hårdare ju mer jag gasar vågade köra på lite mer än halv gas bara båten en jofa 4meters ca 150kg (max 50hp) har förstärkt upp det höjda motorfästet motorn en långriggad johnson 70 hp upphöjd 14cm så det lirar korekt med höjden propp är nog std för den motorn rätt agresiv stigning 32cm i diameter hadde trimpinnen längst in mot båten flyttade ut den ett snäpp resultatet ble att den gräver ner sig och då den planar upp så slår den ännu värre någon bra ide hur ja ska få den att gå fint? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Maj , 2009 Hej, Har du växelhusets s k aniventilationsplatta (även kallad antikavitationsplatta) jäms med köllinjen vid akterspegeln? Åker du ensam i båten när du provar? Har du nån bild på båten och motorns placering i höjdled? Båten är ju övermotoriserad, så långt förstår jag. Johnson 70 hk 2-taktare brukar väga ca 110 kg så du har ju en del tyngd där bak... Eftersom du verkar ha rigg utan elektrisk trim och tilt måste du hitta ett kompromissläge på riggvinkeln som tillåter acceleration utan att båten står med nosen i skyn alltför mycket men som samtidigt i planing ger rimligt bra planingsegenskaper (lätt gång). Prova med en 20 kg sandsäck el motsvarande i fören och se om det blir nån bättring, eller ta med en pasagerare som flyttar sig i båten föröver så du ser hur olika viktfördelning i båten påverkar egenskaperna. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 30 Maj , 2009 åker själv nej ingen elektrisk trim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 30 Maj , 2009 en till bild plattan sitter ca 1.5 cm under botten Senast ändrad av grizzlyboy | 30 maj 2009 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 30 Maj , 2009 Höjden ser ju helt okej ut, hoppas det fixar sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 30 Maj , 2009 Pröva att åka fler nästa gång iaf kan säkert ha med vikten att göra skulle ja tippa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Maj , 2009 Hej, Det är nog flera faktorer som samverkar åt fel håll. Liten båt tung motor (i förhållande till båten) lite för lågt monterad motor för lätt i fören ingen elektrisk trim. Idealet: - Antiventilationsplattan jäms med eller till och med nån cm ovan för köllinjen (man får testa sig fram). Du har motorn hyfsat bra i höjdled. - Båt i balans i längsled (är nog för lätt i fören just nu). - Kunna trimma in riggvinkeln innan och under accelerationsfasen. - Kunna trimma ut i slutet på accelerationsfasen och under planingsfasen (ju fortare destå mer trimmar man normalt sett ut på plattvatten så att det blir så liten våt yta som möjligt (=lite vattenmotstånd =går fortare) Försök jobba efter ovanstående riktlinjer det du kan åstadkomma (eltrimmen kan du ju inte göra nåt åt eftersom du inte har nån). Börja som sagt med viktfördelningen i längsled i båten, mer tyngd i fören. Sen kan ett par Smart Tabs troligen göra underverk på din båt. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 maj 2009 | 23:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 30 Maj , 2009 Med tanke på skrovformen är det nog inget vidare att åka fortare än 25knop kanske upp till 30knop med den bottenformen. Tror inte heller du kan hissa motorn så mycket, för flat botten och för lätt båt, den kommer kavitera väldigt lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 31 Maj , 2009 ska flytta fram batteriet =15kg mindre bak 15kg mer fram dvs motsvarar 30kg och trycktanken blir framflyttad 1.5 meter sedan så kastar jag i 10kg sand fram och givetvis tar jag med yttiligare 5 st 10kg sandsäckar att laborera med vid dagens provkörning! fungerar det inte så höjer jag motorn någon cm till har 3 hål kvar på fästet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 31 Maj , 2009 30kg sand = perfekt nu måste agresivare propeller inhandlas varvar ut direkt nu och går 32kn vart ska man handla en propp? något tips på vilken typ av propp som skulle passa fint på min snurra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Maj , 2009 Hej, Kul att du fick ordning på galloperandet. Ta reda på vad du har för diameter x stigning på din nuvarande propeller, det står instansat i propellern eller artikelnr. Kolla på Ishopmarines hemsida, parts list vilka Johnson standardpropellrar det fanns/finns till din motor/årsmodell:http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000008&path=BRP~A0000008&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Det är enda sättet att jobba sig fram att veta vad du har nu för att komma fram till en optimal propeller vid byte. Sen måste du ha en varvräknare (köp en beg om du ej anser dig ha råd med en ny) för att veta vad du har för motorvarvtal på fullgas. Annars jobbar du i blindo. Johnson 70 hk (jag vet ej vad du har för årsmodell) men t ex en 1991:a får varva max 6000 varv/min på fullgas och det är nära detta riktmärke man brukar sikta på i så fall. Även om inte Propulse är en jättesnabb propeller så är den hyfsat bra vad gäller acceleration eftersom den har 4 blad och den har ställbara blad vilket gör att du kan experimentera lite och troligen få hyfsat toppfart.http://propulse.jetshop.se/ Skall du ha en vanlig aluminiumpropeller eller stålpropeller så är tumregeln att en tum ändring i stigning ändrar motorvarvtalet på fullgas med ca 150-200 varv/min. Skall du mest åka ensam i båten och eftersom din båt är liten och lätt (även om du nu lastat i 30 kg barlast) så kan du troligen ha en propeller med hyfsat stor stigning och motorn ändå varvar ur ordentligt. Upp mot 13 x 19 tum kanske kanske el däromkring. Kolla med Propellertrim, de säljer beg propellrar och kan ge råd. Köper du ny prop av dem har du även bytesrätt tills du hamnar rätt i varvtal. /Bo Senast ändrad av bossee | 31 maj 2009 | 16:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 31 Maj , 2009 bosse jätte tack för fina svar.... varvräknare till min motor.... visst är det en räknar puls på en av dom 3 kablarna som kommer ut ur reglageboxen? har en svart en grå och en lila kabel ur den.... ni som åker med johnson 70hp vilka toppfarter har ni? klurar lite på att bygga en egen powertrim... ska titta på en liknande motor hur det ser ut och sen kopiera dom prylarna! blir bygget av kommer jag lägga upp några bilder och givetvis en film på tuben på funktion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Maj , 2009 Hej, Här har du vad kablarna (färger) används till på olika utombordare:http://www.algonet.se/~boem/Wiring/Wiring_colors.pdf OMC kolumen du skall kolla i. Grå är signalkabeln för varvräknare. Vilken årsmodell har du? Tror jag har lite tester på Johnson 70 2-takt, så kan du kolla lite på förbrukning, farter osv på den båt de testade (bättre än inget att jämföra med i alla fall). /Bo Senast ändrad av bossee | 31 maj 2009 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 31 Maj , 2009 ska vara en 83a 3 cyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Maj , 2009 Hej, Jag hitta två tester på Johnson 70 hk 2-takt som jag nu har mailat dig. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 Juni , 2009 Om man monterar fasta trimplan som en förlängning av botten så brukar det lösa problemet. Durkplåt och ett stag kan man såga till själv. Efter det går det bra att ställa ut motorn ordentligt med en vass propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser