hace1 0 Postad 30 Maj , 2009 Hej, jag har fått läckage på ett Alpha One och vattnet kommer in vid styrgaffeln. Vilken bälg är det som läcker eller kan det vara något annat än en bälg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Maj , 2009 Med styrgaffeln menar du antagligen styrarmen som din bild visar. Det är ingen bälg som läcker då utan styrtappen. Eller rättare sagt packboxen vid styrtappen och det beror normalt på att styrtappen rostat och då kan inte packboxen täta mot den rostangripna ytan på tappen. Jo, styrtappen är inte rostfri hur konstigt det än låter!!! Men det finns rostfria att montera och det är så klart att rekommendera när man ändå ska byta. Men nu det tråkiga Det finns två sätt att fixa detta. Det jag anser är det rätta är att lyfta motorn så man kan komma åt från insidan,, men vill man inte göra motorlyft så går det att med hjälp av ett s.k. pluggkit att byta fån utsidan. Det är ett vedertaget och helt ok sätt att göra det på men inte heller helt enkelt. Man borrar två hål i överdelen av skölden för att komma åt att lossa styrarmens mutter från styrtappen och efter slutfört arbete pluggar man hålen med pluggar i plast. Det kräver gängning och en del arbete men fungerar. Kan tillägga att bälghuset med bälgar måste demonteras så är det inte nyligen gjort så är det läge att byta bälgar samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 30 Maj , 2009 Det verkar nog svårara än det är att byta styrtapp. Har gjort det på min båt( inte på grund av läcka utan pga, glapp). Största jobbet var nog att slå upp muttern med en dorn(kommer inte åt att skruva) http://www.mercstuff.com/gimbalringwear.htm här hittar du instruktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 31 Maj , 2009 Ok då vet jag, tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser