Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
tobbz

Sjövett eller har jag fel inställning ?

Rekommendera Poster

Var ute idag jag och min sambo, anlände till en liten liten vik där vi la oss, inte en enda båt i sikte så vi la ut filten och solade och tog det lite lugnt.

In kommer en stor snipa och jag tänker att han ska väll fn inte lägga sig här ?

Jo varför inte ? Han tar sikte mot oss och sedan swisch så låg han 2 meter ifrån våran båt och började dra sina förtampar över våran solfilt och undrade om han störde ?

Fin i kanten så säger man ju självklart att du inte stör ?!

Men droppen var när han sa såhär : Du vet om att när man är på sjön och någon kommer in på detta sett så tar man emot förtamp och hjälper till !!! Mycket brysk ton !

Och jag funderade på om jag hade velat haft han precis intill våran båt så hade jag väll tagit förtampen.

Men är det bara jag som bli irriterad på detta sett att beté sig eller är det naturligt ?
Bör man inte fråga först om det är ok att man lägger sig precis intill och man drar väll inte tamparna över där någon ligger och solar ?

Har jag aggerat fel eller är det såhär det skall gå till ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk tänker så olika. Själv skulle jag inte lägga till invid en ensam båt som i ditt fall såvida det inte är en känd sol-/badplats där det brukar samlas folk. Men då skulle jag ändå inte knö mig in alldeles bredvid en annan båt såvida det inte var nödvändigt.

Det där med att hjälpa till att ta emot tampen åt en båt som vill lägga till - tja det är väl upp till var och en att vara hjälpsamma om man vill och man uppfattar att den andre behöver hjälp. Själv skulle jag ropat om jag var i den båten som skulle lägga till och frågat dig om du kunde vara snäll och ta emot tampen.
Kanske finns nån oskriven regel om ta emot tampen vad vet jag men jag läser inga båt etikett böcker eller annars bryr mig om sånt, försöker med sunt förnuft efter bästa förmåga.

Det finns alltid folk som skall utmärka sig, veta bäst, vara först osv osv, påkeka ditten och datten. När jag är på sjön tar jag det lungt, stressar inte om det inte behövs, hjälper till om nån behöver hjälp (jag frågar först om vill de vill ha hjälp), jag är som jag brukar vara annars. Som den mannen du råkade ut för skulle jag inte bete mig för jag tänker och handlar inte i de banorna det vet jag.

Jag ser inte du har gjort nåt fel. Ofta är vi inkl mig själv för försiktiga att påpeka för nån annan som tränger sig på att man vill vara för sig själv, man kan ju vänligen men bestämt säga att man helst vill ligga här ostört och undra om den andre kanske kan lägga sig en bit bort. Då kanske han säger nej, tja vad gör man då. Jag skulle nog dra eller flytta på mig själv då för en sån person går knappast att resonera vidare med.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 30 maj 2009 | 19:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nae men ditt sätt att tänka BO är ju helt rätt .

Blir bara så förbannad när det finns en hel skärgård och varför måste man då lägga sig så att man får hans förtampar i skallen när man försöker bättre på bonnbrännan.

Men då får man väll flytta på sig nästa gång, tycker bara det är så tråkigt :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

helt sjukt! grymt va irriterad jag hade blivit när han kommer med tamparna över stället man befinner sig på! ser du honom igen får du peta honom med båtsaken i näsan och be han ta emot;) helst med brysk ton med. Men det va väl säkert Allan på sjön så han visste väl hur d skulle gå till(ironisk)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror fan att jag hade spräckt en ven i pannan om råkat ut för nåt liknandeSkrikandes

När jag är ute i skärgården vill jag helst ligga helt själv, det värsta jag vet är när folk ska komma tränga sig på fast det finns plats. Är väl en annan femma om det är oväder eller att personen ifråga är i sjönöd.

Är man sällskapssjuk är det väl bara att åka till närmaste hamn!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det  där med att hjälpatill med tamparna trodde jag var lite frivilligt och beroende på situationen. Oftast klarar man ju det själv. Hadde också blivit rätt irriterad på snubben som kom och lade sig alldeles bredvid, men jag hadde antagligen inte sagt så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

slag på hakan när de gäller sånna grabbar!!!

Ryt tillbax,enda som gäller då fattar de...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så rätt så Bobban,

jag har länge varit frågande till detta fenom och har länge debatterat kring detta i denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=184724

Känns tyvärr som att många enbart påvisar allemansrätt samt annat dravel. Tror ändå att det handlar om att folk känner en osäkerhet att lägga till vid ett ledigt ledigt berg och istället lägger sig där andra ligger. Ett jävla sätt är det i alla fall såtillvida det inte är akut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...