Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Henren

Motorn stannade inte när jag vred av nyckeln! 40hk Yamaha

Rekommendera Poster

Hej!

Har idag varit ute o åkt med båten i det fina vädret, men när jag skulle stänga av den så gick den fortfarande, när den stannade startade jag igen och vred sedan av. Då stannade den!

Åkte hem till bryggan och skall stänga av den, inget händer! Den gick fortfarande, vred av o på men fick den inte att stänga av sig!

Så ja fick rycka soppa slangen!

Någon som kan tänka sig vad det är? Yamaha 40hk -92:a

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej antingen kass cd-box eller kasst tändingslås mvh tutte

Senast ändrad av tutte | 30 maj 2009 | 19:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad innebär kass CD-box? vad kan jag göra åt det?

Båten gick som den skulle, borde inte båten gå illa då?

Vad kan ha hänt, varför går en sådan sönder? Den stannade inte då jag drog dödmansgreppet heller, dock har jag aldrig testat det förut.

Kan något med batteri sladdarna ha gjort så att det gått sönder? de har inte suttit fast helt!?

Mvh Henke

Senast ändrad av Henren | 30 maj 2009 | 19:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerade det att stänga av motorn innan dagens tur? Så det hände idag?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja det har fungerat att stänga av den tills idag, åkte till en ö och det fungerade, sen körde vi några korta turer och så tog kompisen ur nyckeln, och då stannade den inte. Sen när vi skulle åka hem var den lika dan. När vi kom till bryggan stannade den inte alls, så jag kopplade ur soppa slangen!

Ska ner till båten imorgon igen, kan ja kolla något som underlättar för er att veta problemet?

Ska ta med mig lite verktyg så att ja kan dela reglaget och kolla där tänkte ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tändningslåset är klart misstänkt, eller nåt kabelbrott/glappkontakt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag varit ute igen med båten!

Det började med att jag startade den, den gick väldigt konstigt (bluddrade) till och från, stängdes av o så fick jag starta den igen och igen! När ja lade i växeln o åkte iväg betedde den sig konstigt, stängdes av! Startade igen o när jag lade i backen stannade den igen, Startade och den fick gå lite på tomgång tills den verkade gå som den skulle. Sen började jag köra och då gick den inte på alla cylindrar, motorn hoppade så jag stannade till. Sen fick jag inte igång den! Tog bort tändstiften och kollade dem, körde runt motorn med stiften ur, då ser kompisen att dödmansgreppet inte satt i. Den drog ju jag ur igår då den inte stannade på varken nyckeln eller greppet. Med andra ord så gick båten att köra ett tag!

Borde inte båten gått på alla cylindrar eller inga om det var glapp där?

Stoppade i stiften och startade båten igen och då funkade den helt kalas, åkte till en ö (ca 10min) och stängde av den med nyckeln. Den funkade då precis som den skall och har gjort. När vi sedan åkte hem så funkade den precis som den skulle också.

Vad kan det vara för fel? Igår gick den ju som den skulle förutom att jag inte kunde stänga av med nyckeln, kan den idag ha fått spelet för att jag tog ur soppa slangen? Pumpade självklart så att blåsan blev hård!? Innan jag startade den?

/ Henrik

och verkade inte gå på alla cylindrar. Körde försiktigt b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du kvar handboken till din motor?
I den finns troligen elschema så du kan felsöka på ett logiskt sätt (om du nu förstår dig på ett elschema - om inte kanske du har nån kompis som är lite slängd på el).

Om du saknar handbok finns det en engelsk manual till Yamaha 40 1995 här som förhoppningsvis kan användas till din 1992:a
http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=63B-28199-20.pdf
Elschema finns på sid 99 och följande sidor.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...