coke 2 Postad 30 Maj , 2009 Behöver hjälp med ett problem som dykt upp för mig! Det är så att jag har fått vatten i oljan på min VP 171C med värmeväxlare men vet inte hur det kommer sig för den såg skaplig ut i höstas när hon kom upp! Så min fundering är om det kan bero på kondens som bildats under vintern eller om det beror på att den har frusit sönder i vinter! Kan motorn frysa sönder när man har värmeväxlare ja menar själva motorn tar väl aldrig in nå sjövatten i sig så det borde väl bara kunna vara saker runt motorn som kan frysa sönder eller är ja helt ute på grund? Tacksam för all hjälp ja kan få! MVH/Andreas Senast ändrad av coke | 30 maj 2009 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 2 Juni , 2009 Finns det ingen på detta form som är lite haj på motorer och kan hjälpa mig? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 2 Juni , 2009 Att värmeväxlaren såg bra ut i hösta behöver inte betyda att den är ok. Lossa den och lämna in den för provtryckning. Har det försvunnit glykol?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 2 Juni , 2009 Kolla upp fryspunkten på glykolen. Limpan är ju annars en klassiker på 171an men det känner du kanske redan till? Om kylmanteln rostar sönder tränger vatten in bakvägen genom 4ans avgasport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 3 Juni , 2009 Nej det har inte försvunnit nå glykol ur värmeväxlaren så den är det inga problem med! Limpan vart kollad förra året och då gjordes även toppen iordning på fjärde cylindern då en renoveringsring frästes in! Det jag är rädd för är om själva blandningen som jag konservera sjövatten systemet med har haft för dålig fryspunkt och kanske har frusit i vinter! Om så är fallet vad kan hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 3 Juni , 2009 Just därför skall du köpa en glykolmätare för 50SEK coh kolla fryspunkten. Det som händer när växlaren går sönder är att havsvatten går in i färskvattensystemet. Bara för att det finns vatten i expansionskärlet innebär det alltså nödvändigvis inte att växlaren är hel. Du kan ju få in vatten via soppan också om du har vatten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 3 Juni , 2009 Vattnet i växlaren har jag redan kollat och den ligger på tillräckligt med minus men vet som sagt inte om den blandningen jag körde igenom i sjövattensystemet var tillräckligt och misstänker på så vis att det kankse kan ha frusit i vintras och undrar vad som då kan hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 3 Juni , 2009 har en 17c där jag hade vatten i oljan pga packboxen till vattenpumpen. denna finns ju tydligen i olika utföranden men på min sitter det 2st på pumpaxeln, en mot motorn och em mot va-pumpen kanske du har samma problem = 70 kronor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 10 Juni , 2009 Okej ska kolla upp hur dessa packningar ser ut men frågan är om dessa kan ha frusit sönder? Kan värmeväxlaren frysa sönder om man tex glömmer bort att köra genom sjövattensystemet med glykolblandning innan vintern? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 10 Juni , 2009 Hej, du ska inte få sprängverkan på vatten med för lite glykol, det kan bli sörja möjligtvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 10 Juni , 2009 okej! Men om man inte har haft i nå glykol över huvudtaget vad händer då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser