undine 2 Postad 30 Maj , 2009 Fråga mig varför man skall koppla en GPS till VHF? Quinna på Undine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Maj , 2009 Underlättar t.ex. DSC-nödanrop, positionen behöver då inte knappas in manuellt.http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx (Se GMDSS - Sjöräddningens nya alarmeringssystem) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undine 2 Postad 30 Maj , 2009 tack- jag trodde nog det- men man har ju MOB på GPS:en. Så nog räcker det!! Eva-Maria på Undine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 1 Juni , 2009 MOB i all ära men den huvudsakliga tanken med att koppla GPS till VHF är att sjöräddningren ska se din senaste position när du har använt DSC-nödanrop. I de stressade lägen man kommer i är det få som har tid att manuellt slå in sin position, då är det bra att bara behöva trycka in en knapp i tre sekunder. Ifall allt senare slutar att fungera och båten förliser har dom ett hum om din senste position ... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 Juni , 2009 Hmm..hur tänkte du då ? Lika genomtänkt som:Jag har krockkudde i bilen så känns onödigt krångligt att hålla på med med bilbälte, liksom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser