tobbz 0 Postad 30 Maj , 2009 Införskaffade en såndär där som man kan välja mellan start och förbrukning samt båda 2. Men frågan är, går den slå om under gång tex : inställd på bat 1 (startbatteri) och sedan slår man om den till 1 2 efter man har startat motorn ? Brytaren är av den här typen : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=650065 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 30 Maj , 2009 Hade en sådan. Pillade isär den för att se hur den fungerade, då jag hade samma frågeställning. Den har en släpkontakt som drar över en stor kopparskiva. Bryter inte strömmen vid något tillfälle, då man vrider den mellan 1>Both>2 eller 2>Both>1. Men det blir ju en rätt häftig skillnad för regulatorn (eller vad man nu har för laddapparatur) när man kopplar in ett tomt batteri under gång. Så min slutsats blev att man krashar ju inte laddkretsen om man skulle råka koppla om under gång, men det är väl knappast att rekommendera. När jag skall starta motorn efter det att man legat över natten någonstans, och brytaren varit inställd på förbruknings batterierna, så slår jag över den till båda alldeles INNAN jag startar. Och tänk tanken om du skulle av misstag vrida åt fel håll = Poff no more laddning. Senast ändrad av Reine | 30 maj 2009 | 08:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser