Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Fixa nytt kylvattenintag och avgasutblås. Lite tips tack!

Rekommendera Poster

Stöveln som suger in vatten och blåser ut avgaserna till mitt AQ100-drev visade sig vara skor så behöver en ny lösning. Den gamla hade oxiderat sönder så vattenintaget hade i princip fått extra hål rakt ut inuti akterspegeln och avgserna kom ut lika mycket ovan som under vattenytan.

Hade tänkt bygga någon egen lösning för detta och har till avgaserna tänkt mig ett rostfritt rör genom spegeln ovan vattenytan, följt av en 90-gradersböj som leder röret ner under vattnet och en lite svag böj bakåt där avgserna kommer ut. Blir med andra ord ungefär som innan. Runt röret mot akterspegelns utsida så får det ju bli någon form av fläns runt som man kan skruva och täta vid.

Sen för intaget har jag inte riktigt bestämt mig. Nuvarande bestod av ett hål under vattenytan som gick ihop och med avgasstöveln (och även fungerade som ett nedre fäste) och fortsatte ner precis under båtens botten där det hade en svag vinkel framåt. Funderar på om man istället skulle kunna lägga igen det nedre hålet och ha på samma sätt som för avgaserna ett rör på utsidan av båten och en genomföring ovan ytan. Klarar impellern av att suga om man gör så? Menar håler kommer ju ändå under impellern och sughöjden blir ju som tidigare antar jag. Eller ska jag köra i samma hål och ha ett litet rör utanför fast en kortare bit och då helt under vatten???

Kanske finns det några färdiga lösningar för vatten och avgaser??? Vill dock ha ut avgaserna under vattnet, annars blir det bra högljutt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bumpa upp tråden lite då frågan fortfarande kvarstår!

Måste ju finnas någon här på forumet som har ett vattenintag till sin motor som inte är placerat i drevet tycker jag! Eller kör ni luftkylt :)

Det som jag fortfarande grunnar på är om ett rör på utsidan som går lodrätt uppåt 20-30cm och sedan genom skrovet får in tillräkligt med vatten till motorn? Sughöjden till pumpen är ju den samma innan fast då låg hela vattenintaget under vattenlinjen. Känns som det skulle fungera lika bra som innan men skulle gärna vilja ha det bekräftat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par foton skulle nog få igång de briljanta hjärnkontorern i bryggänget. Det är nog inte alla som sett en AQ 100 med stövelFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför krångla till det? Montera ett vanligt vattenintag genom botten med en kulventil och slangsockel. Till avgasutsläppet kan du använda en vanlig skrovgenomföring. Det går bra att sätta avgasslangen direkt på gängan. Utanpå akterspegeln sätter man en stövel i gummi. Man bör ha ett lufthål högst upp på stöveln, så att motorn inte suger i sig vatten bakvägen, om den skulle råka gå baklänges.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...