Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
stiga

"Noslyft", hur?

Rekommendera Poster

Vill få upp fören på styrpulpeten vid planing och funderar på hur? Höja motorn? Sänka motorn? Skaffa en stålprop med cup och bakåt-rake? Vattensäck i aktern?

Att trimma ut motorn hjälper inte så särskilt mycket och ger jag den fullt så blir det ju strykjärnet (vad det känns som) och det kan ju bli spännande när man skall gå genom lite svall med fart...spännande är förvisso kul men inte så kul på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du höja fören när du ska gå igenom svall? Jag har uppfattat det som att man ska göra precis tvärtom.

Möter man vågor och svall ska man trimma in motorn för att få ner fören så man inte slår så hårt i vågorna/svallen utan istället skär igenom dem. Går det då så fort att man riskerar få kast i sidled är det bättre att sänka farten en aning.
Går man däremot i medsjö så ska man trimma ut motorn och höja fören.

Jag ska inte påstå att det är en allenarådande sanning men så har jag fått lära mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bara ett biproblem och allt beror ju på hur stort svall man går igenom, åt vilket håll man går igenom och hur många båtar det är svall från. Som det känns nu kan jag definitivt inte få till ett lyft av fören ens för att gå fullt ut i medsjö och det är ju inte allt för roligt att ligga och skära med vågorna, då kan det bli lite för spännande...

Grundproblemet är att det känns som att båten planar för mycket och att jag vill ha upp fören vid normal gång från marschfart och uppåt.

Senast ändrad av stiga | 29 maj 2009 | 15:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he, nu skall vi inte dra detta till ytterligheterna Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör precis tvärtomFörvånad. Går det höga vågor så trimmar jag ut motorn så fören reser lite på sig. Då slår inte båten lika mycket i sjön samt att aktern pressas ned. Om man går i motsjö med intrimmad motor så kan båten skära (eller hur säger man?) vid små rattutslag samt att det slår något fruktansvärt när fören trycks ned i mötande sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här du menar?

Skämt å sido, en propeller med lyftande kraft är väl enklast att börja med.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Sic grabb;) men man kan säga att han hade alla hästar på akterspegeln iaf:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...