poppi 0 Postad 29 Maj , 2009 Hej , Hjälp mig gärna med en sak, vad för motor olja skall man välja och vad är det för skillnad. Har en Mercrusier från 94, V8 Magnum på 365 hk. Syntet? Halvsyntet? (Denna körde jag på förra året men förstår att den inte är speciellt vanlig, hade bekymmer att få tag i den när jag var på semester med båten) Mineral? Ha en bra helg i båten, kannonväder på g. Kristoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 29 Maj , 2009 Jag har fått rekommenderat av några gamla meckarpolare, att om du inte kör den när det är speciellt kallt och att du har en äldre motor (nu vet jag inte om man kan säga att din är det) bör man köra på en tjockare klassisk mineral olja typ 20-50 iom att den då också tätar en äldre motor bättre. Kör du däremot när tempen ute ligger kring 0 sträcket bör du ha den tunnare, typ 10-40. Syntetisk rekommenderas enligt meckarna för nyare motorer. I mitt fall har jag en äldre OMC från 88 så jag kör då förstås på den tjockare. Vet inte om det var till din hjälp, men en hoppas. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppi 0 Postad 29 Maj , 2009 Eftersom jag har en 15 år gammal motor så kanske halv syntet trots allt är bäst? Jag har i båten från början av maj till början oktober och det är väl ca 10 grader som kallast... Finns det någon annan som kör med halvsyntet? Årsmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser