Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Schmaxo

Vilka Drag är bäst för abborre.

Rekommendera Poster

Jag har hört att jigg är bra för abborre, e det sant??

Isåfall vilken färg gillar dom mäst??



Senast ändrad av Schmaxo | 28 maj 2009 | 21:42



Senast ändrad av Schmaxo | 28 maj 2009 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nånstans tänkte du fiska och vad använder du för utrustning?

Färgen som funkar bäst just där du tänkt fiska kan du få tips om ifall du besöker en bra fiskebutik i närheten. De brukar ha koll.
T ex så brukar gul/gröna jiggar funka bra i Mälaren och Dalälven. Har även tagit en del gös på den.

Andra drag som funkar för abborre är spinnare. Om du vill ha några olika sorter så har ABU speciella abborre-kit med 4-5 drag i en liten beteslåda. Brukar vara en jigg, ett par spinnare och ett litet skeddrag av någon modell.

Rent generellt när det gäller spinnare så ska du köpa kvalitet. Lite dyrare men mycket bättre. Undvik ÖoB, Biltema osv.
Jämför man att veva in en ABU-spinnare och en Biltema/ÖoB-spinnare så känner/märker man skillnaden väldigt tydligt.



Senast ändrad av Dawa | 29 maj 2009 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okeeej nee ja e en ganska nybörjare men jag fiskar på mitt sommarställe i en sjö och har faktiskt fått en gädda på 1.5 kilo där när jag har stått på bryggan :) men jag har tänkt att köpa lite gröna, gula jiggar och prova lite ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du bara ha jiggar och inte några spinnare osv så kan du oftast köpa lösa jiggar och passa ihop med jiggskallar i en bra fiskebutik. Eller beställ från nätet.

Bifogar en bild på min personliga favoritjigg på abborre.

post-10005627-1394235942,0924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror som sagt på vattnet. Tycker själv jiggar är rätt tråkiga att fiska med, spinnare är roligare! ABU gör ju bra grejer men kika även på Myrans spinnare (svensktillverkade dessutom). Besöker du en fiskeaffär så brukar de kunna föreslå vad som fungerar bra där du är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..min favorit e oxå myran men även en vanlig droppen är dräpare på abborre å skoj e detGlad

Fiska med lätta grejer det e roligare ett ul spö med riktigt tunn spunnen lina..Mörka drag till mörkt vatten å ljusa till klart vatten..det brukar jag köra lite efter..

Lycka till å skitfiske på digFlört

ps..det e inte jag på bilden ...även om jag önskar det

post-28619-1394235942,2016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var tur det denna för du såg rätt slemig ut i famnen på den kraftige killen Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha!!

(Sorry - meningslöst inlägg, men jag kunde inte låta bli)

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till abborre kör jag med spinnare så som vibrax, droppen och myran. Sedan kör jag med mindre skedrag som atom och mörtblänk.. oftast färgglada färger eller silver.
Mörtblänket är svårt att få tag i nu för tiden.. har hört att de slutat tillverkas annars var det det bästa gäddraget jag haft.. hoppas de börjar tillverka dessa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte ett jiggset och det var några som var liknade den du visa där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metspö och mask fungerar utmärkt till aborre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskade efter gädda i lördags kväll när abborren började jaga i ytan...så jag satte på min minsta Buster Jerk på 35g (12cm).

Här kan vi snacka om stora abborrar med kastspö...

EDIT: Abborren väger för övrigt 5g mer än betet...=)



Senast ändrad av Dawa | 01 juni 2009 | 15:06

post-10005627-1394235944,9734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart bäst enligt min mening så är ABU Reflex (Röd/Silver) bäst till Abborre. Den funkar i de flesta vatten.

post-22587-1394235945,0538_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör oxå med reflex.Vit kropp och orange och svart sked.Den landade en borre i söndags på 0,6kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan man få tag på en sådan i närmaste fiskebutik eller ?? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Fiskar Insjö.Bruna Jiggar (Vi Kallar dem Kola) Funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte visa bilder på era drag istället? Blir så mycket lättare då :)

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis. Den säljs på de flesta ställen där det finns fiskegrejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som ägnar sig åt trollingfiske har dragkrok och de får ofta napp så prova det... Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oslagbart för större abborre är levande småmört och löja fiskat med litet smalt känsligt flöte. Alltså inte en klassisk rödvit frigolitfotboll för då spottar abborren ut mörten innan du hinner kroka. Agna med en liten trekrok i rygg- el bröstfenan, och en enkelkrok i munnen. kasta ut och vänta.. Finns där stor abborre så får du den (om inte gädduslingarna hinner före alltså). Har du tillräckligt bra med bete, och vill krångla till det litegranna, kan du även dubbla tacklet så du kör med två tafsar och alltså 2 mörtar. Lite mer trasselrisk, men det ger en ruggigt bra stimeffekt som retar gallfeber på borren. Fiskar du i bräckvatten och har tillgång till tångräka är det nästan ännu bättre. Mete är nöten. Slår allt. Gädda, gös o abborre är roliga metefiskar om man agnar med rätt beten.

Gäddan kan du t.ex ta på halvkilosstora regnbågar som du köper på närmaste fiskodling. Dom orkar länge och ger stor fisk samtidigt som det sållar bort smågäddorna ganska effektivt. Gös är det bättre med lite mindre mört eller ganska stor löja. Företrädesvis bottenmete om man vill ha gös. Flötmete funkar, men kan bli lite jobbigt om inte fisken är på hugget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...