waddle 0 Postad 28 Maj , 2009 Jag har skarp lukt i ruffen på min båt, som jag tror är lukten från plast. Är det någon som vet hur man kan bli kvitt denna lukt, som det är nu går det inte att vara i ruffen någon längre tid. Mycket tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 Maj , 2009 Är båten helt nybyggd? Eller lagad? Annars är det otroligt att den ska lukta plast nu. Har du septitank? Böldpest? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waddle 0 Postad 29 Maj , 2009 Båten är en Beneteau Antares 550 Calanque årsmodell 1997 och den har inte plastpest eller septitank. Jag har heller inte sett några lagningar av tidigare ägare. Men kan det inte vara så att plasten på något ställe inte härdat fullt, redan då båten var ny från fabrik. Kan plastpest gå innåt så att man inte kan se den på utsidan av skrovet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 Maj , 2009 Lite fler ventiler kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 29 Maj , 2009 Skarp lukt från en båt byggd -97 borde tyda på att något är fel... Om inte det gjots någon reparation med någon kemikalia som reagerat med plasten, alternativt borrat/tagit hål i plasten. Under tiden du letar så kan du ju ställa in ett fat med vanlig hushållsättika, när du inte är i båten. Den äter ju åtminstona upp plastlukten. Men det är ju ändå att betrakta som konstgjord andning, tills du hittar felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 31 Maj , 2009 Jag skulle rekommendera dig att fuktmäta skrovet och överbyggnaden. Så är du på den säkra sidan. fuktmätare brukar man kunna låna hos skeppshandel. För som någon skrev tidigare, en båt från -97 som inte blivit omplastad skall inte lukta plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser