Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
Dyingdandy

Archimedes Penta 70 hk -hjälp--

Rekommendera Poster

Innan jag gör bojsänke av denna skönhet så ska jag i ett sista desperat försök se om det finns nån här som kan dessa motorer.

Skulle starta den häromdagen. Den rykte mest och small till då och då. Fick rådet att kolla kilen i svänghjulet. Mycket riktigt. Trasig. Av med svänghjulet, blåste rent samtidigt och dit med ny kil och drog åt. Kilen var nån milimeter för stor vilket att svänghjulet hamnade snett. Innan det misstaget upptäcktes var startmotorn redan paj. (Gick sönder invändigt). En magnet som släppt. Av med startmotor. Satte minuskabeln på fästet som startmotorn satt på. Innan jag kostar på den ny, eller renoverad startmotor, så vill jag ju förstås veta att den funkar. Svänghjulet sitter nu som det ska. Inget blev skadat under. Jag har lindat ett spännband runt svänghjulet  (som startsnöre). Hur mycket jag än drar så händer inte ett skit. Ingen puff....inget...:(

Ska jag chansa på att det krävs startmotor?

Det är bra komp mm.

Det sitter väl inga brytare på denna?

Snälla ideer..

 

Edit: Var ute nu och testade om det var gnista. Och det var det på alla tre stift. Om den tände på rätt ställe vet jag inte, men svänghjulet kan ju bara sitta på ett sätt...

 

 

 



Senast ändrad av Dyingdandy | 28 maj 2009 | 19:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just de!! brytarlöst tändsystem e de,, troligtvis e du i behov av tändinställning och synkronisering av förgasarna.

Alltså!.. du behöver indikatorklocka som sätts i tvåans cylinder, vrid svänghjulet tills kolven står på 3,5 mm F.Ö.D (före övre dödläge)

Ställ gasreglaget i fullgasläge, kolla på svarta triggerringens undersida efter ett gjutet sträckmärke (använd ficklampa) märket ska stå i rak linje med svänghjulets polsko, om nödvändigt justera triggerringen med excentern som sitter i tändförställningshuvudet (ser ut som ett stjärnmejsel kryss).

Går även att justera tomgångständning med samma tillvägagångsätt, men då är det 0,1 - 0,2 mm F.Ö.D  Om du behöver, justera med skruven på gasreglageaxeln som är fjäderbelastad och går genom den övre röda plasthalvan.

Förgasare blandningsskruvar, övre ca 1 varv öppen, undre ca 1/4 varv öppen, övre spjället ska öppnas 2 varv från stängt läge, undre ca 1/4 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ingen klocka, men gick på en höft 3,5 mm. När jag kollade låg märket i linje. Sedan gjorde jag förgasarjusteringen. Motorn startade på första varvet och puttrade som en klocka. Super tack för svaret. Vet inte exakt vad som gjorde det, jag gjorde allt innan jag drog i snöret. Jag märkte även att jag kunde lägga i växel utan att den dog nu.

Tack ännu en gång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsego!!! Skrattande va så lite så!!.. kul att de löste sej, en gammal penta ska man vårda ömt å inte göra sänke av hehe!!

Mvh  Carolina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

jag har också en volvo penta 700 !

å jag undrar varför det slutar komma vatten ur skvallerröret när motorn blir varm.

Droppar lite bara. Kommer dock alltid vatten bak i riggen. har inte hittat nån termostat på motorn heller, ska det vara det ?

sen undrar jag om någon vet var strypningen sitter som skiljer volvo penta 550 mot 700 !? är ju samma block.

 

/johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom blocket e av gjutjärn så e de vanligt att de e fullt med löst rost som vandrar runt i kylkanalerna, blås med tryckluft i kontrollröret.. problemet kan ändå kvarstå så det brukar sluta med att man måste lyfta motorn ur riggen för att komma åt att rensa... å när du ändå har lyft motorn så har du strypningen i inre avgasröret, ända skillnaden mellan 55:an å 70:an e att på 70 så e de rakt rör å på 55 så e de midja på röret.

ingen termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kunde du otroligt bra Carolina !

Nu är det bara vänta på att nya vimmlan kommer så man får lite fart på båten.

/johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har följt tråden och försöker meka. När det gäller tändinställningen på en Archimedes 70 var är märket och vart finns det korresponderande märket på polskon (mitt för eller var)? Vore väldigt tacksam för en bild.
Vilket kompressionstryck ska en sådan här motor ha? Är tacksam för svar vill ut innan midsommar...... Troligt!

 

Mitt problem är nu löst! /M



Senast ändrad av Barneth | 23 juni 2010 | 01:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten undran, går det att göra något åt strypningen?

Har en AP550.

 

lyft ur motorn. skruva bort avgasröret och kolla om det går att ta bort stypning. jag har själv aldrig sett avgasrör från 550 motorn. 700 modellen har bara ett rakt rör. enkel konstruktion !

/johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite efterforskningar så är 700 och 550 helt olika, både tändning, motorvolym och liknande. Däremot så är 600 och 700 likadana och där så kan det vara så att det går att ta bort strypningen i 600.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är lite rörigt med dessa modeller då det finns en archimedes 550 som är äldre. tillverkad början på 70-talet. volvo penta 550 är nog gjord senare med 900 cc gjutgärnsblock. har maskinen 2 förgasare så är den slutet på 70 talet.   tror det finns både volvdo penta 600 och archimedes 600. archimedes 600 var en lite förfinad variant med modernare växelhus och cdi tändning. vet ej vad volvo penta 600 har för motor....

på bild. bolvo penta 700 !

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog stämma det där, vet att jag har den äldre i alu och 3 förgasare och som inte släpper avgaserna i propellern.

 

Är det någon som vet var man får tag i en propeller med större stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du skulle haft tag i nån radice 2 bladig mässing. finns en och annan men kanske svårt hitta nån som är till salu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä. jag har en med 400 i stigning. fast jag har nog lovat bort den redan. 600-800 kr är rimmligt betala. finns ju inget modern 3 bladigt som passar då din motor har brytpinne. kanske gå modifiera nån propp från yamaha att passa. pressa ut hubben och svarva en ny....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla om inte propellern till Jonson/evinrude 50-70 hästarna passar Volvo/Archimedes motorerna med avgas i propellercentrum, fin säkert mer diam/stigningar att välja på då-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom passar till motorerna som har 13 splines. då passar evinrude/johnson rakt av. det är brytpinne på gammla archimeds, cresent, monark 55 hk.

på bild, archimedes 550. omålad kåpa med det delbart växelhus vid propeller axel=brytpinne

 

post-21828-1394236444,45_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga splines på propellern utan en brytpinne i framkant av propellern ,alltså den äldre modellen utan avgasutsläpp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis en sådan som du beskriver är det jag har. Jag köper gärna propellern om  den du lovat inte vill ha den, betalar gärna ett par hundra extra om du är villig att bryta löftet. =))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var tydligen nån på boatlife som var ute efter en radice propp med. beror ju på vad du har för båt. vad den väger om du ska orka vrida ur min propeller !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...