Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Jotte69

Laddningsproblem yamaha feto 60 -90

Rekommendera Poster

Har en yama 60 som inte verkar ladda får ej nån högre spänning på batteriet vid gång ej heller nåt utslag på varvräknaren står bara 0 någon som vet vad det kan vara , vart sitter generatorn

,diodbrygga och ev laddregulatorn

//Jotte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en svart klump inne i boxen som det kommer två gröna tåtar till från svänghjulet och sedan går det svart till jord samt röd till plus antar att det är likriktarbryggan mätte mellan grön och plus fick 384 ohm samt i motsatt riktning oändligt mellan samma gröna och jord så blev det 484 och oändligt i motsatt.Den andra gröna och plus blir oändlig i båda riktningarna och till minus 1,2 kiloohm samt 480 i motsatt så det verkar ju som 2 dioder är väck men ska det inte vara växelspänning mellan dom gröna när motorn går ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo vist ska det vara växelspäning ,prova o ohm mät de grön o se om du har avbrott rätt så vanligt att lysspolarna brinner av ,är de riktigt brända så kan du se under svänghjulet den brända spolen o kablarna som är sönderbrända

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 40 kiloohm mellan dom gröna,är det bökigt att byta

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nr 7 ja du måste ju ta bort svänhjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohm  motståndet ska vara mellan grön-grön 0,45ohm -20% vid 20 grader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen hejare på båtmotorer ska man märka upp svänghjulets läge å sätta tebaks det precis i samma läge, såg att det var nån nål/pil som såg ut som nån inställning på svänghjulet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej pilen är bara för tändningsinställning svänhjulet sitter på en kil.men du måste mäta riktigt var det inte likriktaren det var fel på enl mätningen vid ohm mätning av likritaren kontakt åt ena hållet men inte det andra mät också grön o jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mellan grön och minus är det 484 ohm samt oändligt mellan plus och grön är det oändligt i bägge riktningarna den andra gröna var det 1,2 kiloohm samt 480 ohm, men jag har ingen växelspänning mellan dom gröna när motorn går så det verkar ju var fel på både bryggan och spolen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har kontakt mellan grön o minus så ska du inte ha någon kontakt om du skiftar mellan minus o grön mäter du på detta vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är klart att likriktaren kan gå sönder den också ,har bytt både spole o likriktare i bland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag mätte mellan grön och minus så vart det 1200 ohm tex röd på anod svart på katod sen skiftade jag till röd på katod osv å fick 480 ohm så jag antar att den är väck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då är den väck ska vara kontakt i ena riktningen men ej i den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen nu blir det till att jaga lite prylar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likriktare artnr 6G18197062 1404:- ,Lysspole artnr 6H38553300 2171:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft problem med att säkringen som sitter på den röda kabeln gick hela tiden på min 50hk yamaha -89.

Hittade till slut att samma likriktare som tidigare nämts kortslöt svart och röd. Kopplade bort likriktaren och sen dess har det fungerat men innebär detta att jag inte har någon laddning? Vad jag kan se så är denna slinga coil lightning och att coil charging är en annan krets eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat bort likriktaren då har du ingen laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på lysspolen idag å det var en svart bränd liten otrevlig sak.För att göra en likriktarbrygga så behövs väl typ bara 4 dioder och en konding. Eller sitter det nåt mer i orginal likriktaren typ regulator ? Har ingen lust att slänga ut massa stålar i onödan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den modell av likriktare som finns på din motor är ingen regulator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för värde på växelspänningen från spolen månne? 40 V 10 A på bryggan kan det va nåt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en 25 A och hänga dit en säkring om 10 - 15 A om detta inte redan finns. Säkringen skyddar brygga och lindning vid en ev korstslutning.

100 V räcker gott, men det finns inga nackdelar med en brygga som tål högre backspänning. Du skrev 40 V. Jag antar du menar 400 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spolen ger 25v vid 3500varv 4a vid 2000varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...