Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Furenius

2 X r4 eller 1 X V8?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi funderar på att skaffa en större båt, och just nu så är en Fjord 24 Weekender den hetaste kandidaten. Det enda frågetecknet jag har på den aktuella båten vi tittat på är att den har 2 B20 4:or på 130 hk vardera. En hel del båtar i den här klassen har ju V8:or på 225-275 hk. Vad bilr skillnaden i fart, acceleration och bränsleförbrukning mellan dom 2 olika alternativen?

För å nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur viktigt anser du dubbla motorer är ur säkerhetssynpunkt (större chans att ta sig hem för egen maskin även om en motor havererar)?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vi köpte en 24 weekender i augusti ifjol med en v8:a på 275 hk. Före vi köpte den så tittadde vi på en med dubbla aq 130 (b20) men valde bort den pga motorerna. Den båten toppade 25 knop och marchade cirka 20 (nyrenoverade motorer så dom borde hafft alla hästar kvar). Min båt drar cirka 2 l/distansen och vi marchar 22-24 knop toppar 30 knop, vid 20 så tycker jag att den börjar sjunka ner med aktern och gå tungt i sjön.

En sak att beakta är att dubbla motorer och dubbla drev kräver ungefär dubbel service och underhållskostnad.

För övrigt så är vi kanonnöjda med vår båt.

/Niclas

post-28665-1394235941,04_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

En annan fördel med en v8 är ljudet som är oslagbart. Hoppas att ni hittar rätt båt för er och att ni får många fina dagar ute på sjön i sommar.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerheten är ett nog så viktigt argument som jag vurmar för. Om en motor pajar så går det att ta sig framåt, det är mycket tilltalande. En annan sak som skulle vara till dom dubbla motorernas fördel är väl att manövrerbarheten ökar då man kan köra fram med ena motorn och bak i andra och på det viset vända båten runt sin egen axel. Att ljudet av en V8 är mulligt kan jag hålla med om, men det är en väldigt liten bisak i sammanhanget

Är fartskillnaden så stor som 5 knop i toppfart mellan V8 och 2XR4. Det är ju ändå bara 15 hk. som skilljer mellan 1 X 275 och 2 X 130. Eller är det vridmomentet som gör hela skillnaden? Att din båt går tungt vid 20 knop Niclas, kan det ha att göra med viktskillnaden då? Vad skilljer i vikt mellan V8a: och 2 B20?

 

Mer synpukter! All info är bra info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det är vikten som gör skillnaden är jag tveksam till. Du får räkna med dubbla effektförluster med två drev. Det jag har läst mig till så ska man räkna med cirka 60% av motor nummer tvås effekt för att jämföra med ett singelmontage. Detta skulle ge 130 130*0,6=208 Hk.

Beträffande ljudet så upplever inte jag att min v8:a låter så mycket mer (mina avgaser går ut genom drevet) än den båt med dubbla aq130 som vi testade, kan ju iofs ha att göra med motorrums isolering osv.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 x V8 för mig!! Cool

Nä, men du får känna efter lite själv.. med v8 får du alltid höra att '-du betalar ju iallafall ordenligt med skatt...' å just de kommentarerna slutar man att lyssna på efter ett tag. Vår båt hade inte varit lösbar för oss när vi köpte den om det varit diesel istället.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan vända å vrida på det här hur mycket som helst känns det som. Om jag låser mig lite vid den båten vi sett och formulerar frågan så här: Förutom dubbla underhållskostnader, och effektförlusten, skulle det vara helt förkastat att köpa en Fjord 24 med dubbla B20? Är det ett köp som man skall avstå ifrån?

Alternativen som vi tittat på är ca. 10 år nyare amerikanare, med V8:or. Men jag känner inte riktigt samma sak för dessa båtar. En 20 år gammal amerikanare känns äldre än en 30 år gammal Fjord, enl. mig. Sen är jag lite frågande till kvaliten på dessa amerikanare. Dom ger ett mer smäckigt intryck.

 

Fel eller rätt?



Senast ändrad av Furenius | 29 maj 2009 | 13:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska provköra båten innan du bestämmer dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla motorer ur säkerhetssynpunkt faller helt platt för mig.   Bättre då en liten reservsnurra med utombordarfäste på akterspegeln eller en jolle.  Som de innomskärs eller kustnära båtfarare de flesta av oss är, är det bättre och billigare att vara med i trossen eller sjöassistans.  Att som någon sa här tidigare, serva dubbla uppsättningar av allt är kostsamt.  Dubbla motorer = dubbel säkerhet? Nja, men också två motorer och drev som kan krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det för oss också.  Även när jag bytte mina båda V8or (3 år sedan nu) så blev det dubbla bensinare igen. Gick bara inte att räkna hem dieslar. Är fortfarande jättenöjd med mitt dubbelmontage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag meddela att det blev Fjord 24:an med 2 X B20 AQ130. Båten var i sånt fint skick, och jag såg ändå fördelarna med dom dubbla motorerna, En inte helt oviktig sak i sammanhanget var ekonomin. Att reparera och ev. värsta fall behöva byta en B20 är inte lika kostnadssmärtsamt som en större V8. Att sen säljaren (privat) tog min Askeladden i inbyte avgjorde det hela.

Är det nån mer än jag som hoppas på en lång och solig sommar? Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till köpet.

Hoppas att du får mycket glädje av båten i sommar.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet.

Naturligtvis så hoppas även jag på en lång, varm och solig sommar!

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet, roligt när folk hittar och känner för sina båtar. Syns på haven...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet !   Hoppas du får en fin första sommar i den nya båten Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...