Segelbo 2 Postad 14 Juli , 2004 Veckan före midsommar hittade en elak blixt just vår gamla Nidelv 24. Vi har rigg på båten, men det verkar inte vara masten som nedslaget skedde i, utan i ramen runt vindrutan. Där var två ordentliga sotfläckar, ena vindrutetorkaren var utslagen liksom det helt nya motorinstrumentet, ekolodet, kylskåpet och stereon likaså. Vårt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) hjälpte till utan minsta problem, hänvisade till Sjöström & Co på Öckerö som snabbt och elegant åtgärdade alla felen. Snyggt jobbat! Är det någon som har mer kunskaper än jag om blixt och dunder och hur man skall skydda sig? Går det? Är det någon vits att hänga vajrar i vanten ned i vattnet? Har hört att blixten är så stark att det inte spelar någon roll för risken för nedslag men att skadorna kanske blir mindre om man gör så om man skulle få ett nedslag i båten. Hur gör ni andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 16 Juli , 2004 Tack för den intressanta länken. Skall läsa ordentligt när jag hinner. Verkar vara bättre än inget att hänga åskavledare i vanten i alla fall. Det har jag redan gjort. Låter ju oroväckande det där att lodgivare m.m. kan tryckas ur sina genomföringar av energin vid en blixtträff och orsaka vatteninträngning. Hu!!! :-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 17 Juli , 2004 Fast å andra sidan. Hur stor chans är det att just din båt träffas igen? Den chansen borde vara ganska liten:) Men självklart ska du skydda den ändå,man vet ju aldrig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser