Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
dannne

Propeller byte för lägre planingstid?

Rekommendera Poster

Stör mig på att båten känns tung vid acceleration upp till planing och gasar jag för snabbt börjar propparna kavitera. Känns som att propparna inte riktigt är av rätt dimension, iallafall inte för mina önskemål som är snabbare acceleration upp till plan (vilket borde sänka bränsleförbrukningen) samt sänka planingströskeln lite. idag kan ja inte gå under ca 22knop. båten toppar runt 35kn kan ge avkall på de i utbyte mot bättre acceleration.

Har kollat med ngr olika leverantörer, drev.se har en 4-bladig rackare på 15 och p-trim rekomenderade 3-bladig 15 (thunderbolt tror ja den hette) idag sitter vengence 17. Så högre stigning och lägre dimension verkar va lösningen på mina önskningar.

Båten väger runt 4000kg och har två MC4,3MPI med Alpha One Gen II, ekipaget är från 2004.

Någon som har erfarenhet kring detta?

/Danne

post-20858-1394235940,838_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar väl lägre stigning om det ska vara riktigt,varvtal nu med 17P?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

naturligtvis! minns inte riktigt men skulle tro runt 4500 vid max

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den ska göra 4400-4800varv så en 15p borde bli bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast .. en 4bladig ska ge bättre grepp/starkare  , men tappa lite i toppfart ( som man drag ändå använder ) ..   propellertrim vet vad dom snackar om ,  diskutera en 4bladig bara för att få info om hur det påverkar din båt och fart !  Så hade jag gjort .

( sen kan man gör som dom gör i USA ..sätt ''fenor'' på dreven bara för att lyfta aktern lite mer och därmed plana i långsammare fart )

Hoppas de går bra för dig !

'/JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...