Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
malinwesterlund

motor problem volvopenta v8 300hk

Rekommendera Poster

Vi fick fick problem med vår båtmotor tredje gången vi var ute för säsongen. den bara la av under gång. den var inte överhettad. Vi kunde starta upp den men det var som om den inte fick nåfon bensin. kan gammal bensin vara problemet. Vi har inte bytt bensinfilter denna säsongen. Det var lite rök i motorutrymmet då den la av men vi trodde att detta var pga att kylsystemet stängdes av. Förra säsongen rengjorde vi sötvattenkylningen. all elektronik är fixad. Hur vet man om en cylinder inte fungerar? Om tändstiften behöver bytas? En man trodde att topplocket var trasigt an annan sa att vi måste byta hela motorn pga av att när han staratde den så tyckte han att det kom in avgaser i båten vilket vi aldrig har kännt tidigare. Han trodde att det fanns en spricka någonstans. Är det någon som har några tips?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,hmmmm,avgaser i båten,börja där,dra runt motorn,kolla var det ryker,pyser eller luktar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal bensin kan knappast vara problemet. Byta bensinfilter är en bra början, kan ha hamnat vatten eller skit där som stör. Tvekar du om stiften är ok så byt dem! Sedan kan ett kompprov säga en hel del om motorns kondition. Tas med alla stiften ur och fullgas, låt tändningen stå på en stund också så att chokespjället också öppnas (om elchoke). Ca 10% skillnad mellan cylindrarna är acceptabelt på kompressionsprovet. Kolla tänstiften som du tar ur alla tändstiften kan också säga en del om vad som är på gång, får den för lite bensin så borde alla vara ljusgrå/beiga.

Att det ryker (om det nu gör det!?) kan bero på att någon eller några slangklämmor på sjövattensidan inte är ordentligt dragna, kolla alla, även avgas slangarna från limporna!

Utan att ta minst ett komprov går det knappast att uttala sig om eventuella sprickor, motorbyte etc......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kollat oljan och den var inte grumlig/grå dock tror vi att olja måste ha försvunnit. det verkar inte ligga någon olja under motorn kan den försvinna på något annat sätt.? Slanglämmorna runt vid knäna verkar Ok. Tändstiften har vi börjat byta men är inte färdiga med alla ännu. När man startar motorn går den igång direkt men den hackar lite och efter ca 2minuter så dör den med ett litet puff ljud. Varvtalmätaren verkar inte öka vid gaspådrag. några mer förslag på åtgärder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning på vårt motorproblem Vi har nu gjort kompressionsprov det blev 9.8, 10.0, 10,3, 10.5 på 2st, 10,9 och 11.0 på 2st. Vi hade köpt testaren på biltema vilket kankse inte är helt tillförlitligt.Vi har bytt alla tändstiften och vi hade gnista på alla men då vi skruvade ut dem för att göra komptestet så var ett stift grå/vitt och ett var sotigt och ett var lite torrt de andra såg normala ut. Det verkar som om motorn lägger av när den är varm. Tror ni att det är förgasaren ? Verkar värdena på komptestet Ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i liknande problem med min OMC V8 i våras. Den började misstända eller dog bort helt när man varvade upp. Så länge man ökade varven sakta och försiktigt eller körde under 7-8 knop spann den som en katt men försökte man öka farten dog den helt och kunde vara svår att få igång.

Det visade sig slutligen vara tändspolen som gav för dålig gnista och problemet blev värre när den blev varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...