Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Macke75

undran ang mercruiser motor.

Rekommendera Poster

Hejsan!

Skulle hjälpa en kompis idag med justeringen av växelvajern samt microbrytare,men fick inte allt att funka tyvärr.

Har tidigare själv haft problem med min,så jag har pulat en del tidigare med detta.

Problemet är att microbrytarens arm dels är i styvaste laget,så att det är svårt att få den att bryta i back läget.

Dock funkar allt perfekt om man tar bort den fjäderdämpande kolven till växelvajern från reglaget.Vad har denna för funktion,och kan man ta bort den..

Motorn är 3,0 l mercruiser -94

Tacksam för svar .

mvh Macke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vilken fjäderdämpande kolv du menar, men microbrytaren ska ju endast ev, påverkas vid urväxling på Mercruiser. Brukar funka bra så länge vajrarna är OK. Trögar vajrarna så kan den bryta vid både i och urväxling och för länge så att motorn stannar...

Såg att du inte hade fått några svar, så detta var vad jag kunde bistå med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelvajrarna går lätt ,så det bör inte vara deet som strular.

Den fjäderdämpande kolven är den som sitter parallelt med växelvajern från manöverreglaget.

- Detta verkar vara ett vanligt problem för mercruiser ägare.Många vet nog inte ens om att deras microbrytare behövs justeras utan sliter ut deras drev i förtid.Rynkar

Ett mycket opålitlig konstruktion som aldrig skulle lämnat fabriken anser jag.

Jag håller på att spåna på en bättre konstruktion som man kan justera  bättre,även om vajrar är tröga eller drev är slitet.Typ en annan slags gränsgivare som mäter på två punkter på växelvajer.

Om jag lyckas ska jag lägga ut en bild på patentet.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med microbrytaren på min mercruiser 3.0.

Jag löste problemet genom att flytta microbrytaren, sätta en flagga på själva växelvajern och använda ett tidrelä som bryter en kort stund när brytaren blir påverkad. Funkar klockrent. Kan nu ställa tiden hur länge relät ska sluta. 0,05s-1h.

Jag kan lägga ut en bild på prototypen om du vill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gärna det tack!

vi löste det tills vidare genom att sänka tomgången så att det inte hugger i växlingen.

macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macke, rätta mig om jag har fel, men jag får intrycket att ni inte riktigt förstår microbrytarens funktion.

Brytaren ska enbart bryta en kort stund för att få drevet UR växel och har inget att göra med om det hugger i växeln eller inte.

Om micro brytaren är riktigt justerad så fungerar den ganska bra enligt min erfarenhet, den ger också indikation när något börjar kärva, tex växelvajern ner til drevet, då får du tjuvstopp.

Kolla växeljustering av alpha drev, följ instruktionerna nogrant så ska det funkaGlad

Kom på: Det finns en uppdaterad microbrytare med något hårdare fjäder som funkar bättre, kolla den.



Senast ändrad av BerraS | 11 juli 2009 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur microbrytaren ska funka.Den har för uppgift att sänka varvtalet på motorn vid växling ,så att den inte hugger i växeln pga för högt varvtal.Resultatet blir onödigt slitage av ditt underhus.

macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nei, det är fel!!! Microbrytaren ska enbart bryta motorn en kort stund för att växeln ska ur, antingen från back till fri, eller från fram till fri. Har absolut inget med huggande växlar eller liknande att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok du missförstår mig nog!

Microbrytaren ska få motorn att hicka till så att det blir en smidigare växling.Att den hugger som jag skriver menar jag att det beror på det höga varvtalet.Som att växla en manuell växellåda utan koppling.

Jag förstår principen dock borde mercruser löst det bättre.

Minsta kärv i nån vajer får du problem.

macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, nej motorn ska inte hicka till för ge en smidigare växling.

1. Upplever du att växeln hugger kraftigt när du växlar från friläge TILL fram/back så prova sänka varvtalet något på motorn.

2. Återigen, microbrytaren ENDA funktion är att motorn ska hicka till för få UR växeln, anntingen från back-friläge, eller fram-friläge.

Tror endå inte du har full koll på läget, men jag kan som sagt ha felFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vi har rätt båda två,så blir det inga sura miner...Skrattande

 Min Mercruiserverkstad har förklarat det så för mig i alla fall.

Du måste hålla med mig ang att det hugger/rasslar kuggar om microbrytaren ej funkar som den ska,pga för hög tomgång.

 Du har rätt att det är viktigt att växelvajarna är synkrade med varandra,annars får brytaren inte kontakt som den ska.

Har du en bild på den nyare versionen av microbryte?

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak för sura miner:)

Dock kan jag inte hålla med dig om det du skriver om rasslande/huggande vid växling.

Har du för hög tomgång så hugger det lite extra när växeln läggs i, detta löser du genom att sänka tomgången till motorns rekomenderade tomgång.

Det är så at Alpha drevet har en konstruktion som gör att kugghjulen låser i varandre när växeln ligger i back eller fram, för att lossa (friläge) kuggarna måste belastningen på kuggarna tillfälligt bort, detta löses genom microbrytaren.

Alpha dreven har en gammal men mycket tålig typ av konstruktion, det SKA hugga när du lägger i växeln. Däremot, rasslar det trots att du växlar snabbt så kan du ha problem med växeln eller växeljusteringen, dock har detta problemet inget med microbrytaren att göra.

Tyvärr har jag ingen bild på den uppdaterade microbrytaren, men kolla med en Mercruiser verkstad så hjälper dom dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett problem jag med, motorn går illa vid tomgång. Har kollat allt nu, tänddelar, kablar, förgasare, Allt. Men nu fick jag tipset att denna brytare kan ha fastnat i det läget som ni talar om.

Jättetacksam för svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla ur microbrytaren och sedan starta motorn, går motorn fortfarande illa på tomgång så är inte microbrytaren problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...