sandgrund 0 Postad 27 Maj , 2009 Hej! letar efter någon trevlig styrpulpet runt 4,7-5m som går att bädda solbädd i. Den enda jag har hittat hitills som verkar ha denna möjlighet är Ryds 478. jag har dock läst att den inte får några toppbetyg förövrigt så har ni något tips på annan modell? Yamarin verkar ju bra men planlösningen är ju tråkig då det inte verkar finnas möjlighet att göra solbädd i den... Kan ju nämna att båten ska gå i Vänern också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 27 Maj , 2009 På Ryds 510 GTi går att få en rejäl solyta i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 27 Maj , 2009 Tjena! Örnvik/quicksilver 505 commander är ombyggbar till soldäck. Polaren hade en sån här innan och var jättenöjd. Mvh/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 28 Maj , 2009 Örnvik 555 Commander är lite större,man kan gå ner i mittpulpeten å det blir en stor solbädd framtill. Har en sådan själv å är jättenöjd! Helt ok priser oxå, inga fantasipriser å bra kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 28 Maj , 2009 En del av kritiken mot Ryds 478 var att friborden upplevdes som låga när man kommer ut i lite sjö, hur är det då med detta på 510 gti? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 28 Maj , 2009 Nja örnvik gillar jag inte utseendet på, så den går tyvärr bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 28 Maj , 2009 Hmmm, en madrass med elmotor då? Jag tror att de större Rydsarna 510/568 kan fås med solbädd fram precis som på 478. http://www.blocket.se/varmland/Ryds_478_GT_Honda_50_hk_4_T_Komplett_batpaket_21797185.htm?ca=11&w=3 Men 478 är ju en LITEN båt, det är svårt att få plats med alla dynor etc. Därför så är ju Örnvik 555 så praktiskt med ett STORT stuvutrymme i mittpulpeten. Åk till typ Marindepån eller närmaste Rydsförsäljare å snacka med dem å kolla om det går å få solbädd till 510 Gti som ju är en jättefin båt. Kolla sidan 14. http://www.ryds.se/Media/Pages/Kataloger/Lowres/rydstbh-09.low.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 28 Maj , 2009 Jag såg att det fanns en båt som heter Galeon 475 som tydligen ska ha gott om stuvytrymmen och går att göra soldäck i. Någon som känner till denna? Jo klart 478 inte är så stor men jag vill finna den modell som passar min behov bäst. Vilket är höga fribord för att klara sjö när det blåser upp, möjlighet att ligga och sola i båten (vilket jag gör ofta) samt att få plats med de grejer man ska ha med sig. En luftmadrass med elmotor.. hmm då behöver man ju inte ens någon båtplats eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 28 Maj , 2009 Du pratar om höga fribord. Nog för att Örnviken har egen design men den har höga fribord! Åk å kolla på en 555 Commander, jag tror du kommer fastna. Men denna Galeon är ju fin, men vad gör man av dynorna? http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_styrpulpet_med_60_hk_fyrtakt_allt__07_21909068.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 28 Maj , 2009 Galeon 475 har en fin solbädd, som kan användas även som bord. Kolla in annonsen, där ser man några bilder: http://www.blocket.se/vi/14324452.htm Nakdelen är kanske att det finns inte en mittenstöd, men det gick att tillverkat själv ganska fort med hjälp av en hage stolpe. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kadetten 0 Postad 28 Maj , 2009 Då har du nog missat den här... http://www.crescent-boats.se/sv/styrpulpet/primo.htm 4,88m lång, och på en av bilderna verkar man ju lyckats montera något slags låg bimini-topp också. M.v.h. /Kadetten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 28 Maj , 2009 hm det där kanske vore ett bra alternativ! tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Maj , 2009 Askeladden 525 Excel har möjlighet till solbädd i fören. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Maj , 2009 525 Excel utan solbädden. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 1 Juni , 2009 Askeladden 525 Excel är ju i en helt annan prisklass -- kostar ungefär dubbelt så mycket som en Ryds 478. För de pengarna som Askeladden 525 kostar kan han väl nästan få en DC med solbädd i U-soffan bak eller kanske en bowrider med solbädd fram -- Ja, nästan din Yamarin 5820 också... Går det att få till en solbädd fram i din bowrider? Solbädd i Ryds 478 -- frågan finns redan i trådar tidigare vårar... Mitt tips har varit och är att man i praktiken hellre går i land och lägger sig på en klippa i lä. Det är sällan det är så vindstill i Sverige att det är skönast att ligga kvar i båten. Vill man gärna sola i båten så är kanske en HT-modell med stor soffa bak bäst? Då kan man få lite lä bakom taket... eller genom att fästa ankaret på rätt ställe få solen att lysa in under taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Juni , 2009 Jonas 478, Finns lite äldre begagnade Askeladden 525 Excel med ca 90 hk 2-takt förgasare som ev kan ligga inom räckhåll (om soldynor följer med som standard tvilar jag på):http://www.blocket.se/goteborg/Askeladden_525_Excel_21561652.htm?ca=7&w=3 Visst är de dyra som nya och även som begagnade, men runt 5 meter i alla fall så ville bara nämna alternativet. Såg två Askeladden 525 Excel idag när jag var och hjälpte att köra hem en Bella 620 DC som hade fått läck på oljefilterfackningen i helgen. Två fina 525 Excel vid bryggan där han har sin båt. De såg verkligen fina ut och ganska stor inuti för sin storlek. Den ena hade stort kapell på den andre bara pulpethuva. Inte så dumt med nåt sånt om man skall ut på Vänern, lite stygga vågor där ibland. Yamarin 5820/58BR har solbädd i endast aktern, man lägger i en extra dyna (med ett speciellt underede under) framför sittdynan i aktern. Har sån solbädd själv men används _väldigt_ sällan så det var i stort sett bortkastade pengar i mitt fall - är ju inte så bra att ligga i solen för mycket heller så jag får nog sol av att bara vistas i båten, solskyddsfaktor 30 brukar vara det som gäller i början på säsongen om man inte skall se ut som en tomat. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser