Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
majaji

Johnson 70HP -90 ryker kraftigt vid start

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Jonson 70hp årsmod 90 som ryker kraftigt vid kall start. Vad kan det vara som är fel?

Finns det någon packning eller backventil som kan vara dålig?

 

Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för färg på röken..?

Vit = vattenånga - Då tar motorn in vatten i cylindrarna
Blå = olja - normalt på en 2-takt när den är kall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att den var vit. Vad göra nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lugn. Den ryker mycket vid start, men tycker även att den rycker lite mer än var den borde när den är varmkörd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att det är en eller flera kolvringar som har gått.. om problemet inte dykt upp precis på en gång. Vanligtvis så bruker det vara den nedre kolvens kolvringar som går först.

Gör ett komptest så vet du ganska snart om det är det.. kompressionstestare finns på Biltema och andra ställen.
Det är bara att lossa tändstiften ett och ett och skruva i testaren och vrida runt tändningen så att motorn går några varv per tändstift.. så får du resultatet.
Om det är någon cylinder som avviker lite mer så är det fel på den...



Senast ändrad av Daniel_B | 28 maj 2009 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bytt oljan, har precis köpt båten så jag vet inte hur gamal oljan är. Om det hade varit fel på någon kolvring så borde väl motorn gå ojämnt eller låta konstigt ? eller? jag vet inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menade nog 2-taktsoljan du blandar i bensinen.. det finns några sorter att välja på.
2 % = 1dl på 5 liter bensin...

Det är inte säkert att motorn går ojämt bara för att en kolvring är dålig.. däremot kommer det in vatten i cylindern som gör att den sakta men säkert går sönder ännu mer. Plus att det ryker vit rök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AHA,Hur har du kommit på att det kommer in VATTEN i cylindern!!!!!  om 1 Kolvring är dålig?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. mitt fel! Man ska inte skriva råd, när man är för trött.. Skäms

Det är troligtvis en packning som gått, men å andra sidan så byts den om du skulle byta kolvringarna.. vilket är en vanligt fel på dessa motorer. Som sagt gör ett komptest..
Du kan för övrigt kolla tändstiften om det läcker in vatten.. de bör inte vara allt för rena utan kanske lite oljiga/sotiga. Om du har ett helt rent stift så är det mycket troligt att det läcker in vatten i den cylindern..

Men å andra sidan kalledrag.. kanske du kan ge några goda råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du, inte så lätt.Jag ställde ju en fråga (TYP) hur mycket 2,taktsolja den får T;E;X,tycker att det är bättre att börja i den änden,än att skruva ner motorn o byta kolvringar,                                                                                                                                       du kanske menar att det är Oljeringarna som är dåliga på denna 2 .taktare .Kyss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilken mängd olja den får då det är separat oljetank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...