Svanen2 0 Postad 27 Maj , 2009 Hej alla salta killar som vet? Jag har just köpt en Örnvik 575 MC (700 Kg) och funderar på att lägga i en flytboj för akterförtöjningen. Hur gör man när det är lööös dybotten för att bestämma längden på kättingem mellan boj och sänke? Hur tungt sänke behöver man ha? ganska blåsigt ställe där båten ligger. Jag tänker flytboj i aktern och brygg tampar i fören, är jag på rätt väg? Tackar på förhand Örnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 Maj , 2009 Det brukar inte sjunka så mycket som man tror. Oftast är det bara ett par decimeters slam, sedan blir det fastare. Kättinglängden brukar f,bolagen vilja nha minst 1,5 gånger djupet. Har du plats i sidled (svajmån) så kan du ju ta dubbla djupet från början och så spar du en meter eller så i i änden där du schacklar fast bojen. Påsåvis kan du förhoppningsvis fiska upp kättingänden och schackla om bojen lite längre upp på kättingen ifall stenen skulle sjunka förmycket. Atlanticas synpunkter om bojförtöjning hittar du en bit ner på denna sida. http://www.modernaforsakringar.se/files/nUbbWvyS.pdf Edit: Formen på bojstenen och materialets densitet avgör naturligtvis lite hur mycket det sjunker. Men det fattar du nog själv. Senast ändrad av coppertail | 27 maj 2009 | 18:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 27 Maj , 2009 Har för mig att jag sett ngn tumregel som säger kättinglängd =djupet 3m. Har använt ca 170kg betong för en båt på 1100kg och utsatt läge. Dock en hel del slack på linan in till bryggan som minskar påkänningarna på förtöjningarna. Undrar också om du inte ska använda ankarlina istället för kätting, håller betydligt längre! Kolla djupet med ditt ankare, skaffa lite för mkt lina (kätting) korta av går ju alltid..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 Maj , 2009 Enligt Atlantica ska du alltså ha minst 560 kg, stenvikt kätting. Djupet 3 meter stämmer ju bra om man råkar ha max 6 meter djupt. Att använda lina istället är en utmärkt ide´ . Men lägg gärna till lite extra vikt på bojstenen då eftersom linan är lättare än kätting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 27 Maj , 2009 Satsa på en O-ring eller P-ring, fungerar utmärkt och är betydligt lättare att få på rätt plats till skillnad från en gigantisk betongklump. Om du har riktigt mjuk botten så kan du ta någon meter extra med kätting eller bojförankringslina. BÅT P-ring P-ring Dep. Ton Skyddat läge Oskyddat läge - 0,5 25 Kg 40 Kg 0,6 - 1,0 40 Kg 70 Kg 1,1 - 2,0 70 Kg 70 Kg 2,1 - 3,0 70 Kg 70 Kg 40 Kg 3,1 - 5,0 70 Kg 70 Kg 70 Kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svanen2 0 Postad 27 Maj , 2009 Åhh, Tack så jättemycket! Jag visste väl att det fanns folk som hade järnkoll på detta! Ring i stället för 500 kg låter ju som en glimmrande ide Ska iväg till båthandlarn och snacka med honom oxå, men ring verkar kanon. Tackar och bockar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 28 Maj , 2009 Om du väljer O- eller P-ring så är ett tips att koppla samman bojen med bojlinan/kättingen och ringen redan på land. Knyt sedan fast O/P-ringen med en tunn lina till några fendrar och bojen. Anpassa så att det hela blir flytande i strandkanten. Därefter är det bara att bogsera ut paketet och skära av den tunna linan så sjunker O/P-ringen ned på botten på rätt ställe. Helt plötsligt kan man själv lägga ut boj och sänke utan att repa båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser