Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
weedogt2

Behöver jag hydraulstyring till 70-hästare?

Rekommendera Poster

Jag går och funderar på om jag ska investera i hydraulstyrning till den båt jag håller på att sätta ihop just nu. Det är en Marieholms Concorde med en 70-hästars 4-taktare på ca 170 kg. Är det värt pengarna? Det handlar om ca 5000 kr jämfört med ca 2000 kr för en Teleflex vajerstyrning.

Jag ägde en Flipper 630 med en 130-hästars 4-taktare på 230 kg. Där hade jag hydraulstyrning och upplevde att det var vad som krävdes för att man inte skulle få kämpa med ratten hela tiden.

Jag har också ägt en mindre båt (liknande Weed GT) med en 40-hästars 4-taktare på 100 kg. I det fallet hade jag vanlig vajerstyrning och kände inget behov alls av hydraulstyrning.

Men var går gränsen?? Jag undrar också om behovet ökar om man hissar motorn och/eller använder stålpropeller?
Vad finns det för erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går alldeles utmärkt med en bra vajerstyrning. Enda fördelen med hydraulstryning är väl att båten håller kursen även när du släpper ratten. Med vajerstyrning så drar ofta båten åt ett håll mer eller mindre beroende på hur väl trimfenan är justerad, släpper du ratten så vill båten då gärna gå in i en allt snävare gir.

Har kört Fjordling med upp till 115hk med teleflex vajer styrning utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hydraulstyrning går lättare och har mindre (inget) glapp. Hissning och stålpropeller brukar innebära att man söker maxfart och då brukar man trimma ut motorn så mycket det går. Då ökar propellerns moment på motorn (motorn drar ratten åt något håll). Effekten av detta märks mindre med hydraulstyrning. Men en 70 hkr motor anser jag klarar sig bra med vajer. Gränsen kanske går vid 125 hkr eller så.

Mvh Johan   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs och behövs? Det är väl mest en fråga om känsla, hade jag behövt byta hela styrningen på min lilla fiskebåt med en F15 så hade jag hellre köpt en komplett hydraulstyrning. Det verkar ju inte vara så mycket som skiljer i pris.

Ett mellansteg kan ju vara en Non Feedback styrning ofta kallad NFB då stannar ratten där du släpper den trots att det är vajerstyrning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag bytte från vajer till hydral på min Ryds 568gti med 115 hk.  Visst finns det klara fördelar med att tex det går att släppa ratten, och att det inte krävs någon kraft för att styra.  En nackdel som jag inte insåg vara att hydralstyrningen kräver fler ratt varv för fullt utslag vilket i mitt tycke är jobbigt. Vidare så har inte hydralstyrningen något igentligt stopp, man kan om man tar i lite vrida ratten vidare, trots fullt utslag. Då jag har en Asymetrisk, tre ekrad ratt, hamnar den ur position vilket irriterar.

Det är kanske detaljer, men sådant som jag inte hade klart förmig innan jag bytte. 

 

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig vajerstyrning på min 140hk 4-taktare och den fungerar helt tillfredställande och går förvånansvärt lätt och håller kursen bra, även om jag släpper ratten (dvs väl justerad trimfena). När jag bytte motorn från en 90-hästare trodde jag att jag skulle behöva en hydraulstyrning, men det känns att jag får för lite för pengarna och jobbet att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...