Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Joppesson

Vart hittar man prisuppgifter för kanaler och slussar?

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag sitter och funderar på att ta kanalvägen ner till medelhavet. Håller på att göra en kalkyl över kostnader och kan inte hitta någon information alls om avgifter och kostnader för att färdas på kanalerna (yes, har sökt här i forumet och på google - i två dagar).

Det enda jag har hittat är VNF.fr, vilka har prislitor för de franska kanalerna. Är det någon här som vet vart jag kan hitta mer information? Eller finns det någon som själv har gjort denna resa och kan säga vad det kostar (mellan tummen och pekfingret)?

Ha en bra dag!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade ju varit smart av dig att skriva vilken väg du tänkt dig

Tyskland är gratis utom Kielkanalen som kostar några 100 kronor.

I Holland betalar du nån € vid varje sluss / bro passage.

De franska kanalerna är väl de enda som kostar något. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det är bara Frankrike som kostar i dagsläget. Priser finns på VNF-s hemsida. I övrigt är det gratis förutom några få broar i Holland.
I övrigt finns inga direkta kostnader. Har man inte krav på landström och vatten till båten kan man ofta ligga gratis någonstans.

Någon samlad bok eller webplats med all info för hela kanalsystemet i Europa tror jag inte finns. Man får plocka här och där.
Vill du ha  info över Frankrike är boken Inland Waterways in France från Imrays i England bra. Där har du tips och beskrivningar över de olika vattenvägarna. Imrays har en hel del matnyttiga publikationer i ämnet.
Du behöver också flodkartor och naturligtvis ta kanalintyget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en dumskalle... men vad är kanalintyget, och hur tar man det?

Endast för ren nyfikenhets skull...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gantika: innan jag bestämmer vilken väg jag ska ta så vill jag veta vad det kostar.

Eilean: tack för svaret! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bevis på att man har nödvändig kompetens att framföra båt i kanaler. Mycket enkelt att ta, det som krävs är att man kan visa att man kan hitta i den regelbok som även skall finnas ombord.

Se exempelvis Tovås hemsida:
http://www.algonet.se/~carlto/Cevni.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Nja, jag har ochså försökt hitta aktuella listor. Men det kanske är så att man betalar i förskott för att resa på dessa och att det sedan blir något extra för vissa slussar och broar?
Lite info hittar du här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priserna för Frankrike finns här:
https://www.vnf.fr/vignettesVNF/pages/Images/fr/tarifs_fr.pdf

Man köper alltså en vignette i förskott, en dekal som klistras på båten. Den gäller  sedan för en bestämd tid, men för obegränsat antal slussningar alla franska kanaler. Öppningsbara broar finns inga, de är fasta och maxhöjden varierar något mellan olika sträckningar, 3,4 är vanligast.
Så det blir inga extra kostnader förutom ev. marinor. Men de går i de flesta fall att undvika om man vill. Undantaget är stora städer exempelvis Paris. Vatten finns ofta att få i slussarna och el är sällan ett problem, man kör ju och laddar hela dagarna. 
I Tyskland och Belgien är det gratis och Holland med, förutom några broar. Det kan handla om 1-1,50€/bro. Sträckan Lauwersoog-IJselmeer kostade exempelvis 2005 under 10€.

Så de fasta kostnaderna att ta sig från Östersjön till Medelhavet via kanalerna är rätt låga. Jämfört med exempelvis Göta Kanal eller Caledionian Canal är de försumbara. Klart är att bränslekostnaden blir en del och så kostar det vanligen att masta av/på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Bra :) Är det inte så också att (något som jag läst) att man i vissa slussar får agera slussvakt själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, s.k. automatiska slussar. I Frankrikes kanaler är det rätt vanligt. Och fungerar mycket bra. Slussarna är helt el- och hydraulikstyrda, du bara talar om att du finns och vill slussa.

En fotocell alternativt ett handtag att dra i något 100-tal meter före kursen sätter igång öppningsprocessen. Alternativt får man låna en trådlös fjärrkontroll på vissa sträckor.
När du förtöjt klart inne i slussen drar du i en blå spak och allt händer i lugn och ro. (På vänster sida i bilden) En röd spak är nödstopp. Strular det finns nödtelefon. Det hände oss någon gång och efter mindre än en kvart var en gubbe från kanalbolaget på plats och fixade det hela.

post-14806-1394235942,1155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...