umemanne 0 Postad 27 Maj , 2009 Hej har just införskaffat min första båt och är inte alls erfaren inom detta. Det är en 4.4 meters plastbåt med 20hp mercury motor. Måste båten försäkras? Hur skall bensinen blandas är väl de första jag klurar på? Som sagt. nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Maj , 2009 Kolla med ditt försäkringsbolag om båten ingår i hemförsäkringen, vissa har så. Annars försäkrar du den mot stöld osv. om du tycker den är värd så mycket att du vill betala premien. Det kan vara bra att ha en ansvarsförsäkring på båten om du inte vill ha stöldförsäkring osv. En ansvarsförsäkring går in ifall du orsakar skador på andras båtar t ex, men det finns inget tvång att båten ska försäkras som vid bil/mc. (Trafikförsäkring) Om du har en tvåtaktare så blandar man väl oftast 2%, det gör jag på min lilla. Har du separat olja, typ autolube eller nåt så är det ren bensin i tanken och olja i oljetanken så blandar den själv. Det kan nog någon svara på som vet mer om just den motorn. Vad är det för årsmodell på båt/motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
umemanne 0 Postad 27 Maj , 2009 Tack för svaren Dawa! Båten vet jag inte riktigt modell på med motorn är från senare 80-tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser