Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Groenling

Kombinerat eller seperat plotter/ ekolod?

Rekommendera Poster

Vad tror ni är bättre? att ha en kombinerad instrument Plotter/ Echolod-Fishfinder eller är det bättre med två seperata instrument (större bildar...)?

Jag ställde frågan först i motorbåtsnacket, men kom nu på att proffsen sitter väl här :-)

sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror i fösta hand på utrymme skulle jag vilja säga och vad du använder prylarna till... Visst är det skönt med separata där du slipper fippla mellan bilderna men för mig med en liten båt fanns det inte något alternativ. Storleken tror jag inte spelar någon roll.. finns ju grymt stora kombi instrument idag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta GPS plotters är 5 tum, och de är små för både plotter och ekolod. Går du upp i 8 tum eller större så går det säkert bra att kombinera.

Nackdelen med två instrument är att det är två instrument som skall monteras på och av varje gång mn skall ut med båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är vad du skall använda ekolodet till? Skall du köra trolling fiske som jag sysslar med bör du ha två separata instrument. Är det bara för att hålla koll på djup under båten är det nog ok med ett kombinerat.

/zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två separata instrument är klart att föredra. Ett skäl har du redan själv skrivit ett annat är att skulle skiten strula har du inget att köra efter. För mig är ändå huvudskälet till två instrument är att när jag är i aktern så ser jag inte vad det står samt bottenstruktur ifall instrumentet är på styrplatsen. skitfiske på dig/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, det blir väl två instrument. Att man måste plocka bort/ sätta dit två instrument istället för ett är ju en klar nakdel, men om det spelar så stor roll i praktiken får vi se.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...