Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Jippe

Startmotorn strular. 50HK

Rekommendera Poster

Hej!

Först och främst så vill jag säga att jag sökt överallt i forumet men inte hittat samma fel som jag har.

Handlar om en 50HK Evinrude från -80.

Problemet börja när jag körde ut för fiska. Stängde av motorn när jag väl var ute och fiskade lite. Sen gick den ej starta igen. Precis som den inte fick gnista. Bogserad i land av en mycket trevlig herre. Har haft batteriet på laddning över ett dygn. Bytat tändstift. Gick ner idag och försökte igen.

Motorn startade nästan och sen dog. Lyfte av kåpan och kollade. När jag vred om nycklen så gick kugghjulet på startmotorn upp i 1sek till stora drevet och sen ner direkt igen och snurrade fast jag hade nycklen i. Startmotorn blev också väldigt varm. Kugghjulen såg bra ut. Varför går hjulet upp och driver drevet i 1-2sek och sen ner igen? Vad är felet?

Hur ska jag gå till väga? Kan man byta startmotor själv? Behöver jag köpa ny?

Tacksam för _alla_ svar!!

//mvh Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta isär startmotorn o kolla kolen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns 2st olika fabrikat av start motorer till din motor american bosch o prestolite för kännedom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn startade nästan och sen dog. Lyfte av kåpan och kollade. När jag vred om nycklen så gick kugghjulet på startmotorn upp i 1sek till stora drevet och sen ner direkt igen och snurrade fast jag hade nycklen i. Startmotorn blev också väldigt varm. Kugghjulen såg bra ut. Varför går hjulet upp och driver drevet i 1-2sek och sen ner igen? Vad är felet?

Startmotorer av den här typen slungar upp drevet vid kraftig varvtalsökning. Drevet på startmotorn har en extra tyngd för att underlätta detta. Den blir då trögare vid accelerationen och drevet går säkrare upp även om den skulle kärva lite på axeln vilket det ofta gör efter 10 år utan rengöring och smörjning.

När väl hjulet åkt upp och motorn startar eller nästan startar släpper den kvarhållande kraften och drevet på startmotorn åker ner igen och man får försöka på nytt.

Att startmotordrevet åker ner tyder alltså på att motorn tänder till och går fortare än vad startmotorn mäktar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Kan inget om motorer och deras funktion. Men kan man skruva av startmotorn själv? Går ej sätta fel eller dylikt? Fundera på köpa ny direkt och smälla in. è de värt de? 4000kr kostar de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem,2 bultar,Skruva loss o lämna till en Bilmek om du inte fixar det själv,Kolen några tior på en Bilelfirma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va nere idag vid båten för kolla på startmotorn. Vart lite nyfiken så skulle prova motorn! Den gick igång direkt! Helt chockad é jag.. Stannade den och starta den igen, gick igång hur lätt som helst. Hur kan detta komma sig?  :S

När jag tittade på strömkablarna från batteriet till startmotorn så satt ena sladden lite lös. Vet ej om de har med saken att göra men igår så starta den ju inte men startmotorn gick igång. Drevet gick upp och i 1-2sek sen ner igen men inget hände.

Hur kan detta komma sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...