Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Bobban_BF

Båtmotor rasslar vid back 90 hk mercury

Rekommendera Poster

Tja

Skaffade för ett tag sen en Ryds BF 580 med en 90 HK Mercury Elpto.

Båten går fint osv men när jag ska från N till R lr bromsa båten när jag lägger till så rasslar det till i motor,samt den är rätt trög i reglaget. Har haft reglaget isär o smort upp att o fettat in de på nytt ;)

Från N-D så funkar de kanon fint men inte backen!

Gillar inte att de rasslar o trögar. Motorn har inte gått särskilt mycket max 20 timmar enligt förra ägaren o de syns på motorns skick.

Har sänkt tomgången till ca 750-800 rpm,några fler tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå reglagekablarna går att justera,har du inte friläge med friläge på reglaget så då måste du justera eller att backen går i väldigt sent? fast det kan vara reglagekablarna endå  för blir de belastade så kan de gå trögt om de är slitna .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Friläge finns på reglage handtaget om det är så du menar?

Lite trisst när man ska lägga till o de är trögt att få i backen o de rasslar till i motorn,hur skadligt är de för motorn?

Fortfarande för hög tomgång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomgången ska vara 650 -50 varv med växel i.sedan kan du ju ha i å tanke att det smäller i dessa motorer vid i läggning till back ,man ska ej smyga i backen det ska vara direkt i med växeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej jag tror att jag får helt enkelt lära mig denna motorn och gasreglagen då växeln läggs i tidigt men gasen kommer väldigt sent på själva reglaget om du är med?

Det borde gå att justera så gasen kmr tidigare o man inte behöver trycka ner reglaget(spaken) så mycket innan motorn börjar backa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på en sak till,maxvarv på min motor? läste någonstans om runt 6000 rpm,stämmer det?Får inte upp båten i mer änn ca 5000.

Justerings sak lr vad är det som sätter gränsen där?

Funderar ju en del när man läser om motor/båt men när de funkar annorlunda för olika båtar osv osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...