Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Speedyswede

Förborra i glasfiberlaminat

Rekommendera Poster

Har precis köpt en styrpulpetbåt av ett känt Svenskt fabrikat. Köpte den i delar dvs att jag skulle montera pulpet mm själv. Flera av detaljerna ska skruvas direkt i glasfiberlaminatet i båten. Min fundering är hur mycket man ska förborra då man skruvar i glasfiberlaminat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att man borrar i samma tjocklek eller något mindre än själva kroppen på skruven. Täta med sikaflex.

HJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra gärna någon millimeter med en större borr/försänkare  om du vill undvika att topcoaten spricker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Så här gör jag när jag skruvar genom gelcoaten:

På med en maskeringstejp om möjligt innan man borrar hålet, när hålet är klart så använder jag en försänkare så det blir lite fri yta i kanten på borrhålet där ingen ytgelcoat finns (för att undvika att ytgelcoatskiktet spricker när du drar i skruven).
Jag provgängar i skruven väldigt föriktigt i början så gängorna skapas sakta och på så sätt undvika att ytgelcoaten får nån spricka. När jag märker att det går att gänga utan att det kan bli sprickor i gelcoaten skruvar jag ur skruven, i med en klick Sikaflex 291 i hålet och ev lite runt om och sen skruvar jag fast det som skall sitta fast. Skrapar bort det värsta och och sen torkar av överflödigt Sikaflex direkt med Polyuhrethan thinner. Låt torka ordentligt (står i specifikationen till Sikaflex hur lång tid det skall genomhärda).

Ovanstående har funkat bra för mig i alla fall, andra kan ha andra knep.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 26 maj 2009 | 22:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha borrhålet på en exakt punkt kan man också förborra en liten bit med tex en 2 mm borr så att spetsen på borren du sedan ska använda får en startpunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...