Johajen 0 Postad 26 Maj , 2009 Så efter diverse turer i olika trådar så ser det ut som motorn e skuren Så jag letar efter lite tips hur man bäst river ner och renovera osv och vad man kan hitta nya kolvar osv,river man nereifrån eller början man riva uppe eller hur gör man ? Och e det fler delar man bör passa på att byta då man ändå får riva ner allt ? tacksam för alla tips då jag aldrig skruvat med en båtmotor tidigare har dock beställt en verkstadshandbok till min hjälp /johnson v4 90 hk 86à /jo Senast ändrad av Johajen | 26 maj 2009 | 20:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 6 Juni , 2009 Så nu e man igång .... tyvär inga svar eller tips här kanske formulera mig dåligt eller så men hoppas på lite svar denna gången i alla fall Sitter med en instruktionsbok nu men e lite fundersam över vad bultarna sitter till powerheadet ? all el,förgasare,svänghjul och övrig grejer e borta nu i alla fall , Ser dock inga repor eller andra skador med topplocken av i cylindrarna kanske under kolv nivå !! Men låter med som något lagerras i eller på vevaxlen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleorust 0 Postad 6 Juni , 2009 Tjena! jag har jobbat som mekaniker i fem år, så jag hoppas att min kunskap om lastbilsmotorer kan användas i båtmotorer. först och främst: varför river du isär motorn? går vevaxeln inte runt alls? tvärstopp i maskin? eller har du ett missljud? ojämnt komp? läckage? all info underlättar... Det finns mycket som kan gå fel i en maskin, och alla fel har sina egna ljud och symptom. (som doktor house sa: det finns över 20 sätt att beskriva ont i magen: skärande, stickande, malande, gurglande, sågande, osv) på ungefär samma sätt kan man ana vilket fel motorn har om man lyssnar mycket noggrant när motorn går......om den går... om vevaxeln sitter fast och motorn inte går runt, så kan det vara kolven(arna) som av någon anledning inte får plats i cylinderloppen. sprucken kolv, kolvring som halkat av kolven och hamnat i kläm, avslagen ventil eller annat som blockerar. det kan också vara ram- eller vevlager som skurit ihop. (friktion=värme=smält järn=materialförflyttning=svetsat ihop sig=bomfast) Jag kan naturligtvis inte tala om för dig vad du skall och inte skall göra, men när jag river en motor, så brukar jag ALLTID byta samtliga slitagedelar. ram- och vevlager, kolvringar, packningar, o-ringar (o-ringar finns i tusen olika priser och kvalité, jag brukar köpa de nästan dyraste, pga att en dålig och billig o-ring kan torka och bli stenhård på några veckor.). modell/märkesspecifika frågor ang. just denna båtmotor får vi hoppas att någon som kan vill svara. var detta till nå´ n hjälp? ps. det brukar klia som satan i mina fingrar när jag rivit isär en motor. om man skulle ta och slipa lite här. då kanske han går lite bättre? men de gånger jag gett hän för mina behov, slutar det med att jag inte märker någon skillnad alls på prestanda. ibland endast till det sämre... så: trimning är för de som verkligen vet vad de sysslar med, inte för mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 6 Juni , 2009 Ja en johnson v4 90 hk 86á gäller det Allt började med att jag satt i hamn och bytte tändhattar då jag inte tyckte han gick bra startade typ 2 gånger lät han gå i 10 sec varje gång men sista gången tvärnöp svänghjulet .Startmotorn orkade inte dra runt den längre så av med motorn drog loss svänghjulet med kofort och mycket våld låter nu som man slängt in en närva grus/järn bita i motorn .. Började med att ta av topplocket för att titta in cylindrarna ser bra ut så lång man ser med kolvar i kan ju röra svänghjulet med lite våld och skrap (metalljud) ..Då jag kört i typ 20-30 minuter i sommar med denna soppa med olja i då vro e ur kopplad .. så tycker jag det skulle vara konstigt om den e värme nypen eller skuren .Klart allt kan hända men impellern e ny i alla fall och vattnet kommer nästan direkt när man starta Men har nu lossat 3 st långa bult på varje sida och 3 st bak och 2 st fram och några muttrar och växel pinnen e lös ,Men motorn sitter som berget i alla fall något man glömmt eller e det våld och slag som gäller nu ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleorust 0 Postad 6 Juni , 2009 hej. jag brukar vara försiktig med våldet... försök hitta på något sätt att få ett gött tag på rätt ställe. två eller fyrtakt? magnettändning? svänghjulet avmonterat och vevaxeln sitter ändå fast..? (under svänghjulet sitter oftast magneten till tändning och laddning. en skruv som skakat loss kan kila fast emellan svänghjul och magneter och orsaka totalstopp. om du har frigjort motorns vevaxel i bägge ändar, och den fortfarande sitter fast, så ligger nog problemet inuti... ett skuret ram- eller vevlager kan ibland upptäckas med blotta ögat. metallen runtom blir blå, som om man eldat med gassvets. det defekta lagret kan också vara fritt ifrån oljefilm. om du har en vevaxel som ser ut som resten av motorns insida: jämn, grå-brun färg, oljefilm överallt, förutom på ett ställe, då kan du nog ha hittat felet ... lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 6 Juni , 2009 kofot på svänghjulet resulterar i att du måste rikta vevaxeln på en sakunnig firma annars är det ingen ide att sätta ihop den med massa nya dyra delar varför inte låna eller lägga en timma på att göra en avdragare????? eller rentav köpa en för en riktning av vevaxel kostar betydligt mera dollar än en avdragare... nu pratar jag inte kloavdragare utan en som passar i utdragningshålen! passar även ypperligt med en snöskoteravdragare (yamaha polaris arctic) Senast ändrad av grizzlyboy | 07 juni 2009 | 01:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 7 Juni , 2009 Svänghjul och startmotor förgasare och all övrig el /elpryla e borta .... gjorde mig en egen avdragare som fungerade kanon ..... lossat 3 bult på varje sida och div fler bult /muttrar som jag tror kan hindra mig från att lyfta motorn ..... kan det vara axel/kylrör eller något annat som kan hindra mig från att lyfta motorn nu eller ? sen pinnen som kommer ut under plast kåpan där man sätter styrvajen i e väl bara att låta va den e ju bultad över skarven i powerheadet ? Då jag kanske forfarande förklarat mig dåligt så tar jag det lite mer : svänghjul rör sig, Bara att 2 gånger per varv ungefär så måste man ta i med mer våld skrap metall ljud uppkommer .. orsak som jag tror e någon kolv ska gå över ett skadat ställe på vägen in/ut ? elller något lager ras på vevstarka,vexaxel elle bottenlagring elller någon annan del som skadats/ kommit löst och kila runt och jävlas ( allt e dock teori än så länge) Så allt som behövs e att jag kan få bort powerhedet/motorn så jag kan öppna upp och se vad som hänt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleorust 0 Postad 7 Juni , 2009 ja, precis. en riktig och för ändamålet avsedd avdragare för avmontering av svänghjul är nog en mycket bra investering. risken att göra sönder grejerna är stor om man våldar isär grejerna. nu har jag gått och funderat och läst ditt senaste inlägg igen... det låter verkligen som om det har lossnat en skruv el. dyl. uppe vid magneten och som har kilat sig fast emellan svänghjul och magneter...... det låter så. i och med att du kunde få svänghjulet att snurra genom att tvinga runt det med kofot... har jag förstått rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 7 Juni , 2009 Ja jag hade hoppatsa på det när jag lossade svänhjul och diverse andra grejer för att kunna kika ner mot vevaxlen men där låg inga lösadelar .... så det blir till att riva ner om jag nu får bort den där klumpen någon jä*** gång ja svänghjulet går att snurra med och utan växel i propellern snurra osv .Men det låter som en metallkvarn när man snurrade på svänghjulet .. alla kolvar går in och ut och även när svänghjulet nyper lite(precis innan man e tvugen att lägga lite mer våld på nycklen för att snurra till den igen) så går det att rugga på kolvarna i sidled dock inte in/ut, Ser inga repor i cylindrna så långt in man ser med kolvarna i bottenläge då så eventuell skada e under eller om det e något lagerras på axlen elle någon lös reed del eller annat skit som kan osakar en tvär nypning på tomgång efter 10 sec ... Så hittils har jag dragit bort 6 st långa bult(3 på varje sida) 2 muttrar och 2 bult fram och 3 bultar bak e det någon som vet om det behövs lossas något mer eller hur ska man göra nu ? inte fan behöver man lossa det där böjda plattjärns liknande grejen som kommer ut under kåpan man fäster styrvajen i ? i och försig så sitter den på leden /axlen där motorn svänger runt som växel axlen går i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 7 Juni , 2009 Lite rörigt detta för Mig Har du tagit bort riggen ? Om du har det kan du ju snurra på axeln o kolla så du inte har felet där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 7 Juni , 2009 Nä riggen e inte borta ..... vill bara försöka lyfta powerheadet vilket har börjat lossna lite i framkant någon 2-3 mm kanske gör jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 7 Juni , 2009 Om du har en verkstadshandbok är det bara följa den steg för steg, går nästan inte misslyckas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 8 Juni , 2009 Jag hängde hela utombordaren i garagetaket, infäst i powerheadet. Sen använde jag träkilar att slå in mellan rigg & powerhead, efter tips. Det fungerade bra och allt släppte tillslut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 8 Juni , 2009 Låter som en bra ide .... Vad finns det mer än bult som kan ta fast i mella powerheadet och övriga delen kylrör elle alxlar eller något eller e det bara in med träkilar nu då och ösa på med smällar ? ingen man riskera att ta sönder då ? Sen den engelska hand/verkstads boken man har lämnar ju lite frågor till en novis tyvär !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 23 Juni , 2009 Så nu efter långt och länge.... så e motorn isär och det visar sig vara nedre veaxel lagret som skurit /sprängts Så e det någon som vet var man kan hitta lite packningar /delar osv man vill byta nu när motorn e isär ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halling_sjo 0 Postad 23 Juni , 2009 Hej! Har själv renoverat en skuren johnson under vintern och haft bra hjälp av den här sidan. http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OMC/OMC info.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 23 Juni , 2009 Kan man se varför lagret skurit? Så du slipper se det nya i samma skick. Tänker i första hand på i vilket skick kylsystemet är i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Juni , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0195054&path=BRP~A0000008~M0010892~M0010935~M0010937~C0195054&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Juni , 2009 ett fel som förekommer att tätningen nr 13 är dålig o med de så går det in vatten i lagret som det har gjort för dig så pajjar lagret,glömm ej att byta tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 27 Juni , 2009 Ja den kommer bytas har beställt en komplett packnings sats till powerheadet inklusive tätningar på veaxlen .. klart nu har man låtit tiden rinna i väg sedan man börjat riva så det svåraste kommer att bli att få ihop den igen bara hoppas jag kan använda mig av mitt skf 6207 lager som jag tänkt använda då det låg ett sådant på jobbet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 Juni , 2009 tror knappast att detta lager passar ,det är tumlager i dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 28 Juni , 2009 Synd Fan när man mäter med skjutmått så e dom jävligt lika i alla fall glömt måtten nu dock Men lagret som rasat så står det ndh 3207 och det jag tänkt sätta dit e ju då motsvarande skf 6207 dock kommer jag pilla bort tätningarna då på skf lagret då det inte finns på 3207 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 21 Juli , 2009 Så nu ligger man i sjön igen Får börja med att runda av alla trådar man dragit igång på forumet, tagit imot lite tips och hjälp i en del trådar man startat i alla fall så det får man tacka så mycket för .. Ja efter mycket lång tid så man åter i sjön .. tyvär drog renoveringen ut på tiden osv pga okunskap /tid arbete osv ... Allt började med att nedre ramlager gick åt skogen in med motorn i garaget där fick den stå en tid .försökte få folk med kunskap att titta på den men alla hade ont om tid.In på detta forumet och i panik söka i trådar och dra i gång några st själv .... Så man fick själv ta tag i det med lite tips här i från och en ny hemkommen verkstadshandbok och inga större egna motor kunskaper Men med motorn totalt ner plockad så kunde man lätt se att dom lösa kulorna och elaka märke den lämnat efter sig vara felet .Skuret nedre ram/vevlager .. Och med nytt lager och nya packningar så började man sätta ihop motorn igen allt gick bra till slutet där man lyckats sätta cdi boxarna på fel sida.Med resultat att tändkablarna kom på fel tändstift :och när det fixat sig så startade den på första första försöket och låter nog 50% mindre på tomgång nu och går jämt och fint Så nu har man kört i 30 minuter i alla fall (väder och vind sätter stopp för mer åkande tills vidare) men man hoppas den ska hålla under lång tid nu och att vi snart få lite sommar i sverige igen Så tack alla för diverse tips och hjälp och ha en bra problem fri sommmar nu Mvh/ jo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EeJjMm 0 Postad 8 Juni , 2010 HEJ ALLIHOPA! Ursäkta att jag lånar denna tråd! ... Det är nämligen så att jag har en Johnson 50 VRO som antagligen också har skurit... Den startar och går men när man har växel i knackar det i motorn!? Hur illa är detta? Har motorn skurit eller har jag råkat ut för något mildare fel? Jag förväntar mig inga svar när jag snor en tråd på detta sätt Men jag är varmt tacksam om någon kunnig person orkar hjälpa mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 Nä jag tror du har något knas i växelhuset en kugge borta på något drev ,kolla oljan i växelhuset hur den ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Juni , 2010 Håller med wanmar.. går den bra på tomgång så har den inte skurit. Om felet uppkommer när du lägger i växel så bör du söka dig mot växelhuset och då kuggar som kan vara utslitna/avslagna eller bara att växelföraren inte är rätt inställd så att kuggarna hoppar över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser