Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Smidy

Evinrude 60 vro elfel (bränner säkringen)

Rekommendera Poster

tappar snart förståndet Gråter håller på och hjälper svågern med hans evinrude 60hp sent åttiotal-tidigt nittiotal, den är helt inkonsekvent, kan fungera timtal hur bra som helst för att sedan bränna säkringar på löpande band. har avtejpat kabelhärvorna utan att hitta fel, har också plockat stöpsel för stöpsel för att utröna vad det är som förbrukar så mycket ström med enda resultat att den lagar sig själv, med följden att felsökningen blir omöjlig då felet inte finnsmer och den kan fungera någon timme igen, har provat att rycka och ruckla både här och där för att få felet att uppstå igen, men nej Rynkar.  så vet någon vilka förbrukare som berörs av säkringen uppe till vänster på motorn, fö den enda säkringen på motorn, den går iaf till powertrim och antagligen tändningen då den stannar då säkringnen går, javisst ja även startmotorn lägger av. kan det löna sig att öppna reglaget? ifall det är nått fnatt med tändningslåset? börjar få snålt med ideér och tålamod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn el-trim&tilt?

Om ja låter elmotorn som vanligt?

Hade samma fel på min 70hk -88 ock det visade sig vara nedslitna kol i tilt/trimmotorn.

Säkringen du skriver om är det den lille som sitter under ett rött gummiskydd längst upp på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp både trim och tilt, låter dock helt normalt och förbrukar inte allt för mycket ström när man använder trim/tilt runt 8-10 ampere mätt vid nämda säkring, kan tillägga att när felet finns så räcker det att sätta nyckeln i tändningsläge för att bränna säkringen (20A). tyvärr så bottnas mitt instrument vid 20A, så jag kan inte mäta hur mycket ström det går åt när felet finns, men i desperation satte jag i en 30 ampere säkring och tänkte vänta på den magiska röken från felande del, men nej den brändes också och högre än så vågar jag inte gå för då börjar nog kablar och kontakter smälta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...