Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
olletj

Första båt, Hurley 22 eller Magnifik midget?

Rekommendera Poster

Hej, jag vet att denna fråga har diskuterats till leda här men jag är lite mer specifik.

Jag är en kille med endel seglarvana som ska köpa båt. Prislappen ska ligga mellan 10000 till 20000 tusen. Jag har kollat runt och varit inne på folkbåt men bestämt mig att vänta några år med träbåt tills jag hinner ta hand om den.

Jag har fastnat för två båtar, Hurley 22 och Magnifik midget. Har någon erfrenhet av någon av dem? vad ska man tänka på vid köp? hur uppför de sig i sjön? Funkar sittbrunn och ruff för 4 pers ett par dagar? Tips på liknande båtar välkomnas också.

plus och minus med de båda båtarna:

Hurley 22

Fina klassiska linjer för en så liten båt, Goda sjöegenskaper(har seglat över atlanten och till antarktis, klassad som atlantkryssare av loyd) Mycket stabilt byggd.

- Lite långsam, ofta enkelt och fult inredda

Magnifik midget

Snabb för storleken, stor sittbrunn, FINNS MED INOMBORDARE!

- Inte lika sjövärdig som hurley(?), Inte riktigt lika snygg, Lite dyrare

Någon som kan hjälpa till att vägleda så uppskattas det!

/Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Felicity på drygt 6 m troligen en 20-fots. Den liknar mycket Hurley, så mycket att jag tror det är samma båt.

Det var en trevlig bekantskap som gjordes när vi flyttat till Götet och ville börja segla igen. Vi köpte den av en trevlig präst och den hade allt som behövdes och kostade 1985 eller så tiotusen. Fyra små kojplatser, portapotti och två totogenlågor.

Det som var riktigt bra med båten var att den hade vindrutor! Man kunde alltså sitta inne och titta ut framåt. Varför har man slopat den höjdaren på moderna segelbåtar?

Lite tveksam var jag över kölbultarna som var av vanligt stål. De såg rätt tunna ut pga rosten. Men det kan nog finnas i syrafast. Kolla bultarnas skick alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hurley 22:an har inbakad köl, bultarna är inga problem. Vad man däremot bör kolla om den är byggd före -70 är roderröret. På dom tidigare H22:orna är detta rör endast galvat och rostar sönder sakta men säkert, de senare är dock rostfritt. Ofta är det dock bytt. En annan grej är de längsgående förstärkande stålbanden i nedre delen av skrovet utmed kölsvinet(Hurley-båtarna har förstärkningar och stringers och annat i hela skrovet och överbyggnaden, tål att krockas med isberg), om laminaten blivit väldigt fuktigt kan dessa också rosta, dock väldigt sällsynt. Annars har Hurleyn i princip inga svaga punkter, fruktansvärt välbyggda om än ful finish på inredning etc. Dock är det lättfixat, jag fräschade upp min ruff med två dagars arbete. (skickar med  en bild på min H18-inredning)

En del H22:or har toaletten kvar, lyx!   I övrigt så seglar H22:an fint, inte så trög som många tror, och den tål enormt mycket. Så här skrev den tyska tidskriften Die Yacht för ett par år sedan:

The Hurley is one of the stiffest boats we have ever tested. It might be very difficult to heel the boat more than 35°.  The Hurley manages the waves brilliantly and this contributes to the lack of leeway. Here again the boat shows the character of a small oceangoing yacht.

Jag seglar alltså H18 och tycker det är en underbar liten charmig skuta. Den har också visat sin sjövärdighet, bl.a i kuling på Västerhavet förra sommaren.

fair winds !

http://oceanplurra.blogspot.com

 



Senast ändrad av leleif | 04 juni 2009 | 17:01



Senast ändrad av leleif | 04 juni 2009 | 17:03

post-17090-1394235954,1086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kul grej med Felicityn och troligen även Hurley är att den med den flata bottnen ganska lätt planar. Vi brukade alltid bli omseglade men en gång blåste det riktigt bra på väg från Marstrand. Vi seglade om flera stora segelbåtar och det stod kaskader av vatten om vår lilla Glädjebåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i en liknande situation för några år sedan fast jag hade inga seglingserfarenheter. Jag köpte första bästa båt som passade min budget.Det blev en junker 22 för ca 15 000:-. Den var trångbodd, hade inget elsystem, en utombordare som drog mycket soppa och som lät mycket och den seglade dåligt. Kanske seglade den dåligt mycket beroende på att seglen var väääldigt gamla (men rena o fina vilket jag trodde betydde att seglen var bra Skäms ) och att jag var/är dålig seglare. Framförallt kryssade den dåligt. Minns att jag fick slå ca en miljoner gånger mellan hemmahamnen i Stockholm till Vaxholm. Vid något tillfälle lyckades jag inte ta mig förbi en udde där vinden ofta ändrade riktining.

Trångboddheten kunde jag stå ut med. Elsystem kan man bygga upp själv. Motorn kan man byta till en nynare mer bränslesnål 4-taktare men det kostar pengar. Det jag inte kunde stå ut med är att den seglade så dåligt.

Förra hösten köpte jag en Comfort 30. Av en tillfällighet köptes båten på nästan samma plats som junker 22:an (ca 60 sjömil från hemmahamnen). Med ungefär samma vind tog resan hälften så lång tid som med junker 22. Nu när jag haft tid att jämföra en lite större välseglande båt en en lite mindre sämre seglare skulle jag gjort följande med en budget på mellan 10 och 20k:

1. Köp en så välseglande båt som möjligt

2. Även i en stor båt är det trist att sitta i ruffen. Försök hitta en båt med stor sittbrunn.

3. Försök köpa en båt med sittbrunnskapell. Funktionsdugligt eller ett som kan fungera som mall. Med sittbrunnskapell och stor sittbrunn får man fina sovplatser och mysiga kvällar även om det regnar.

(1) Med en välseglande båt (som kryssar bra) behöver man inte använda motor så mycket.

(3) Till min första snipa fanns ett gammalt slitet sittbrunnskapell. Jag sprättade upp hela kapellet och sydde en kopia för ca 2000:-. Hade ingen erfarenhet alls men det gick bra.

 

50 meter kapellväv av högsta kvalitet 1000:- på blocket. Tror att jag använde ca 13 meter. Gav bort kanske 10 meter till en kompis balkonmakeover så om du bor i stockholmstrakten så kan du få köpa billigt (mycket billigt).

Blixtlås, ruta, sytråd, jeansnål, öljetter och hålpip ca 1000:-

gammal symaskin med kugghjul i metall 500:- (såldes för 500:- efter att kapellet var klart)

 I dag är begagnatmarknaden nästan död på segelbåtar. Det finns läge att köpa riktigt billigt av de som verkligen vill bli av med sin båt. Jag är inte så kunnig på segelbåtsmodeller men hade satsat på någon av de här båtarna:

http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=0.95&length_from=&length_to=10&boat_type=&width_from=&width_to=&bunk_min=&rig_height=&cabin_height=&depth=&stern_type=&max_price_used=50000&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor=&order_by=lys&order_by_desc=true

Annars vet jag att mina kollegor ofta talar gott om safir, H-båt, If och RJ85 (välbyggda). De är till vardags båtsnobbar jämfört med mig så det det kanske kan vara värt att titta på dem men jag tror att sittbrunnarna är små.

Annars kanske en vega med rätt brister skulle kunna vara intressant. Den är ganska rymlig och sittbrunnen är bra. Jag har sett några ute på blocket de senaste åren för ca 20 000:- och med dagens marknad borde fler av säljarna sänka priset om de är intresserade av att sälja. I Vega har man komfort och stor sittbrunn. Om motorn är havererad kan man köpa en billig utombordare och snickra ihop ett eget motorföste för några hundringar med lite trä och ordentliga bultar och brickor. 

Finns inget mer kreativt än att ha en liten budget och stora drömmar. Lycka till!

 

/David

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är viktigt att inventera sina behov ganska detaljerat innan köp eftersom båtar, även de mellan 10-20 tusen, har lite olika karaktär.

Tex, hur många ska vara ombord och under hur lång tid ?  Det finns ju tex Maxi 68:or för tjugo och det finns väl nästan ingen båt med dom innerutrymmena för dom pengarna. Har man däremot estetiska aspekter på båten så kanske man väljer någon annan... (ursäkta om jag hädar)

När/hur seglar jag/vi?  Hur mycket tid spenderas i sittbrunn resp ruff? För mig personligen är en bekväm större sittbrunn på bekostnad av ruff viktigare. 

Var och under vilka omständigheter ska jag segla ?   För mig som seglar Skagerack och Kattegatt och oftast ensam och gärna i stökigt väder, även höst och vinter, med hög sjö, är Hurleyn ett utmärkt val, den tål det mesta. Däremot får man räkna med marchfart runt 4 knop, sämre kryssegenskaper och trångt om hela familjen ska med. Investerings- och underhållskostnaden däremot är minimalistisk. Andra båtar i denna grupp är väl Västbris, Havsfidra och Westerly Cirrus. Något större och till lite högre kostnad.

Vill jag ha en snabbare välseglande bra båt med fina utrymmen för ungefär samma pengar, men kanske inte byggd för större havsjö i kuling, så kanske Ohlson 22:an är rätt val. 

Sen finns det ju  fler fina båtar med personlighet i denna prisklass; Alacrity, Stortriss, Monark 540...och som Snoilsky sa, Vegan är ju också ett fint köp om man kan lägga några tusenlappar till. En kompis köpte en för lite över 30 för tre år sedan och han har inte gjort något med den, bara seglat.

Några saker som jag prioriterat är tjockt inbakad blyköl, dvs en i princip problembefriad köl som tål rejäla grundstöt (jag har testat!) samt att båten är känd för att sällan drabbas av böldpest. En annan sak är att båten seglar torrt även i hårt väder. Jag gillar inte att bli för blöt, utom när jag badar..

Och jag är personligen skeptisk till inombordare. Fast bara av ekonomiska skäl. Det kostade en polare nästan hundratusen att byta en havererad VP. Men visst är en vispande utombordare i hög sjö bara hopplös och trist.

Men som sagt, båtar är som människor, och därmed har vi så olika preferenser för vad som är viktigt.

Och visst Snoilsky, så är det kul med fart. Själv ska jag segla kappseglingsanpassad H-båt i Tjörn Runt i år. Ett fartvidunder jämfört med min Hurley. Men till vardags på havet har jag inte bråttom, där är vägen målet. Någon annan blir bara frustrerad av denna tröghet. Jag gillar inte heller att gå för motor, seglar så ofta jag kan in och ut ur naturhamnar och kastar hellre ankar om det blir bleke. 

Men jag gillar denna pluralism. Låg i hamn långsides med med en HR 34:a häromåret, vi pratade och umgicks intensivt denna kväll, den enda gemensamma nämnaren var kärleken till havet, men det räckte. I övrigt var det ju ljusår mellan våra båtar, säkert privatekonomi, politiska perspektiv och mycket annat också. Likväl en underbar kväll i höstskymning i havsbandet.

Några konkreta saker jag skulle bry mig om vid ditt båtsökande, (som har med säkerhet och initiala kostnader att göra) :  Segelskick, skicket på motor, genomföringar, stående rigg, mastfot, roder, ev pestblåsor, köl/skrov och ev lagningar/skador, läckande fönster och läck i övrigt från mantågsstöttor/däcksförskruvningar och annat.......men allt detta kanske du redan har koll på ?

Anyway, lycka till oavsett båtval !

/oceanplurra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...