Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Westfjord26

Stävstege

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en stävstege som sitter fast och bara kan fällas ut med hand eller fot innan ilandstigning, idag har jag en stege som ligger förvarad under sittbrunnsbänk och skall tas upp, bäras fram och hakas på i 2st öglor uppe på relingen, till saken hör också att längst fram på fördäck så finns en rund lucka till ett förvaringsutrymme för tampar och dylikt.

Någon som har en idé? (titta i min sjöbod så ser nu hur hon ser ut i fören)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan detta vara något för dig? Man skjuter in stegen under peket

post-17548-1394235953,2039_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser strålande ut på din båt, men jag är tveksam till min snipa, kanske någon bildhanteringskunnig kan göra ett fotomontage? Jag skulle helst vilja ha något längst fram på fördäck som jag skjuter fram och ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert ett peke med tillhörande steg som passar din båt. Kolla på batsystem.se de har massor av olika varianter.

Stegen på bilden kommer därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att du är tveksam Västis, snyggt är det inte med denna jätteunderläpp.  Men om du väl skaffar en, så kommer du efter en säsong inte att kunna vara utan den.  Ställen som tidigare varit i stort sett omöjliga att gå iland på, blir plötsligt tillgängliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att båtsystem har en peke som passar, bara lite tveksam till hur det kommer att se ut med en putläpp på en snipa, ingen som kan göra ett fotomontage?(jag är född innan datorn kom till)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det ser ut som en kaxig båt som räcker lång tunga till dom som tycker att det är bättra att vara vacker och opraktisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan till en viss del hålla med om att det kanske inte är världens mest estetiskt snygga lösning men ni anar inte hur praktiskt det är. Jag får en halv meter till (till godo) s a s och jag lovar, min gelcoat är helt intakt framme vid fören, inga hugg mot stenar här inte. Jag tycker dessutom, när jag tittar på bilden närmast ovan, att det ser helt OK ut ... svälj din stolthet ... go for it! Mats

Senast ändrad av Edestig | 04 juni 2009 | 20:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näbben på min Bavaria är väl ingen höjdare heller, men med den raka stäven hade det blivit svajliggning i stort sett överallt utan peket med inbyggd stege.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciarud, Terra och Edestig, jag tror att jag har blivit övertalad, ful och praktisk kan väl även båten varaTyst(frugan är i rummet bredvid), men tror att detta blir ett jobb när hon ligger på land, skall dock åka över till Hjertmans och kolla lite i helgen, kanske går att fixa även i sjön, tänker mest på att det blir svårt att komma år att montera den undre stöttan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt fast peket med spännband eller liknade innan du monterar. Gör alla justeringar och kolla att den sitter rätt estetiskt också (gå ifrån och titta från sidan så inte båten ser ledsen ut). Sedan är det bara att sätta fast den. Borde inte vara några konstigheter om du ligger skyddat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu efter nästan 2 år så slog jag till och beställde en peke med kassettstege och ombyggnad av pulpit så den går ut över peken, det kostar att ligga på topp men det kommer att bli väldigt bra, sätter in en bild när pjäsen är monterad. Skam den som ger siglaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...