riksost 0 Postad 26 Maj , 2009 Hur lång tid tar det att segla LYS 0.95 från Norrtälje till Göteborg? Ska köpa segelbåt och funderar på transport själv. Vet inte hur den sidan av havet är att segla i... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Maj , 2009 Det beror väldigt mycket på hur du tänker segla. Lagom dagsturer med stillaliggande på natten eller dygnet runtsegling där ni är ett par stycken som skifftas om att segla. Gick i November med en båt med betydligt bättre lys från Nynäshamn - Helsingborg och det tog 2,5 dygn med dygnet runt segling och bra förhållande. Om du skall segla normalt så har du ett par dagar från Norrtälje till Nynäshamn dubbla min tid från Nynäshamn till Helsingborg och ett par tre dagar ytterliggare till Göteborg. Så du hamnar nog på 1,5-2 veckor om du tar det i normal takt och inte seglar hela dygnet. Du kan gå kanalen den brukar ta 6-7 dagar att ta sig igenom och så har du kanske 3-4 dagar från Norrtälje till inloppet. Så tiden är den samma men skillnaden är att du seglar i det ena fallet och kör mycket motor i det andra. Fördelen med kanalen är att du blir lite mindre väderberoende och kan noggrannare beräkna din ankomst om du har någon sådan tid att passa. Per Senast ändrad av oceanis | 26 maj 2009 | 08:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 26 Maj , 2009 Hej Om du kan håll konstant 7knop tar det 3.5dygn (dygnet runt). I konstant 5 knop borde det bli runt 5 dygn. mvh Carl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Maj , 2009 Det vill nog till både hård vind, solen i ryggen och hemlängtan om man skall kunna hålla konstant 7 knop i 3,5 dygn med ett lys på 0,95 Per Senast ändrad av oceanis | 26 maj 2009 | 10:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 26 Maj , 2009 Därför jag skrev 5 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
riksost 0 Postad 26 Maj , 2009 Tack alla, för bra info. Jag skaffar transport eller köper en båt i samma stad som jag själv befinner mig i, he he. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Maj , 2009 Nej, nej bli inte avskräckt av en transport segling. Det är en underbar resa för du kan gå inomskärs mesta delen av tiden om du vill. Från Norrtälje till Nynashamn är det fin och underbar stockholms skärgård. Sen har du Trosa, St Anna och Västerviks skärgård. Därefter seglar du i skydd av kalmar sund vidare runt Skåne om du inte vill kolla Bornholm som är riktigt fint. Sen drar du längs dansk/svenska kusten upp genom sundet och strax är du hemma. En fantastisk segelresa som jag själv gjort ett antal gånger. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2009 Håller fullständigt med oceanis. Min nuvarande båt köpte jag 25 distansminuter hemmifrån. Det är egentligen alldeles för nära. Dessutom var det nästan stiltje, så jag fick gå för motor. Min förra båt köpte jag i Kåge, strax norr om Skellefteå. 117 mil enkel resa för att rusta båten. Sen eglade jag och min fru till Haparanda - dvs norrut - under tre vekor. Från Haparanda och till Stockholm seglade jag själv på 5 veckor. totalt 1004 distanminuter på 8 veckor. Året därpå seglade jag från Stockholm till Kungshamn på tre veckor. Det är ungefär lika långt som från Nortälje till Göteborg. Lystalet på den båten var 0,91. Nu har det ju ingen som helst betydelse i det sammanhanget - men ändå. Bli inte avskräckt pga lång hemsegling. Ta det som en möjlighet att se andra seglingsvatten. Göteborgs skärgård kan du alltid få se nog av. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 27 Maj , 2009 en längre resa hem är ju ett utmärkt tillfälle att lära känna båten. Dessutom så får du ju en liten semester oxå om du vill ;-) Och som sas tidigare ST:annas och västerviks (tjust) skärgårdar är kalas fina... Det är en viss kännsla oxå när man går söder ut efter västervik när du kommer ner mot OKG och blåjungfrun. Har man frun med sig kan man ju alltid fråga om hon vill vara först på plats till nästa år ;-) En liten avstickare till Öland är ju inte fel heller... Min farbror och min kusin seglade varsin laser från Stenungssund till Västervik... Det var roligare än att lägga dem på släp var anledningen till det företaget... Jag har seglat runt åt andra hållet ett par gånger och tycker att det är en MYCKET trevlig resa. Men allt hänger ju på hur pass van man är med att segla och hur många man är som kan segla ( i alla fall hjälpligt). Det gör att man kan se ut ett par tre smultron på vägen man VILL se, resten tar man nonstop segling förbi... Med ett lys på 0.95 så misstänker jag att det är en liten båt. Det är en fördel i västerviks trakten då många öar är ganska så kniviga att ta sig in till om man har ett djupt stick... (i alla fall om man som jag vill ligga lite avsides från allt och alla andra....) Klart att du seglar hem båten ;-) Hur skönt som... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Maj , 2009 Att transportera en segelbåt på lastbil är en styggelse. På nåt vis som att gå över ån och hämta ett sämre vatten än att dricka direkt ur brunnen på sin egen sida. Har du inte tiden själv så är det lätt att kolla med seglarvänner om de tar en bit var. Finns inget trevligare än att ge sig iväg och se ny hamnar varje kväll. Kanske en par nattseglingar som blir oförglömliga. Bara att få uppleva stjärnhimmel är som att födas på nytt. Himlen har miljoner stjärnor av vilka man normalt bara ser de starka. Efter ett par timmar utan ljus (släcka alla lampor och klistra svart tejp över kontrollampor mm) får man ett mörkerseende som gör att man uppfattar natthimlen och även ser öar och båtar i nästan helt mörker. Måste upplevas och är helt gratis. Köp en pryl till båten istälet för en dyrbar miljöfördärvande transport på dieselbil. Maringuiden är ett bra forum för att dela med sig av resan. Bilen som transporterar nya besättningar används med fördel för återresan för de som mönstrar av. Ett sätt vi utnyttjat några gånger. Bagage mm slinker lätt med båda vägarna. Testa detta och få några nya vänner på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser