miljarder 0 Postad 26 Maj , 2009 Jag har nyligen tagit fått licens för amatörradio. Är det någon som vet vilken frekvens långfärdsseglarna brukar sända på och vilka tider? Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Maj , 2009 Jag trodde man fick lära sig det på kursen, var tog du certet? Har nämligen också planer på att ta det men har inte fått kursboken från Stockholm radio än då det är en ny på gång som ska tryckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 26 Maj , 2009 Att ta amatörcert innefattar inte olika kanal information på det sättet som du skriver. Det är väl en annan sak att ta vhfcert men just amatörradio får man bara reda på nödkanaler m.m runt just marinlivet inte mycket annat. Just amatör radio var ju indelad i helt andra upplägg förut, klasser delade nivån på utbildning m.m (t.ex T för teknisk och A för teknisk telegrafi). Att ta VHF cert är väl mer utveckalt för just vhf på sjön inget annat om jag inte är felinformerad (var länge sedan jag tog amatörcert). På amatörradio heter man /MM som MarineMobile när man hamnar i vatten =) Kuriosa (/AM AirMobile) Magnus : Jag har ingen aning vart långseglarna håller till, kommer säkert någon som vet det Senast ändrad av Salstad | 26 maj 2009 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Maj , 2009 Hittade detta i ett annat inlägg: 14.325 är helt riktigt frekvensen. Lyssna 12:30 svensk tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 26 Maj , 2009 Nu är det ju lite omständigt detta med kortvågsradio och behörigheter. Du får inte lov att använda dig av de marinakanalerna om du inte har ett LRC-certifikat (LongRangeCertificate) och har du inte en amarörradiolicens men en LRC så får du inte använda de andra frekvenserna...... Lyssna är ju alltid OK. Så komplettera din Amaröradiolicens med en LRC så fixar det sig. Du kan beställa material från Stockholm Radio, men begär både VHF och LRC för provet handlade mer om VHF än LRC när jag gjorde det för något år sedan. När du läst in materialet ringer du en förhörsförrättare som du hittar på http://www.nfb.a.se/ och bokar tid. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 26 Maj , 2009 Tiderna är 11:30 UTC och 21:30 svensk tid frekvensen 14,325 MHz Senast ändrad av Gantika | 26 maj 2009 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 26 Maj , 2009 Besök www.jrsk.org där finns mycket info. Frekvensen 14.325 används lite olika beroende av var någonstans man befinner sig på jorden och vilken tid på dygnet det är. Just nu är condsen dåliga med inga eller få solfläckar så räckvidden är dålig. Om man ligger i hamn så är det ofta mycket störningar som omöjliggör qso. Lycka till och välkommen i gänget. Komplettering: www.osk.org Oceanseglarklubben har också mycket info, och där står att tiden som används nu är 11.30 UTC (14.30 svensk sommartid) på 14.325 Senast ändrad av HenrikGbg | 26 maj 2009 | 17:14 Senast ändrad av HenrikGbg | 26 maj 2009 | 17:15 Senast ändrad av HenrikGbg | 26 maj 2009 | 17:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Maj , 2009 Snackade just med en kille på Stockholm radio ang. LRC kursen och de håller på som bäst att ta fram den nya läroboken för LRC. Bör vara klar och tryckt till sommaren. Jag har satt upp mig på ett exemplar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 26 Maj , 2009 OSK:s amatörradiokurser hålls i samarbete med Söderstörns radioamatörer. Där lär det finns väldigt kunniga personer: http://www.sk0qo.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miljarder 0 Postad 26 Maj , 2009 Jag tog certet på Södertörns Radioamatörer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 27 Maj , 2009 Amatörradiokurser är inget man använder på sjön vad jag förstod utan då få man ta ett LRC cert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 Maj , 2009 Amatörradio är visst något man använder på sjön, t.ex. för att hålla kontakt med dem där hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 632 Postad 27 Maj , 2009 ...Eller alternativt hålla kontakten med andra marinmobila radioamatörer i trakten Senast ändrad av IngemarE | 27 maj 2009 | 14:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 Maj , 2009 Jodå du har visst nytta av en Amatörradiolicens på havet. Ska du segla långt, så finns det ett program som rapporterar din position, Winlink, och det är bara öppet för dig med Amatörradiolicens. Likaså kan du bli nekad hjälp eller information om du anropar på kortvågsradion utan en giltig anropssignal. Den du fick hemma efter VHF/LRC kursen godtas inte på radionätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser